Nieuws uit de onderbouw week 2

Wat waren we blij op 3 januari! De school mocht open en wat waren we verheugd om veel kinderen op maandag 10 januari te zien. Het was voor veel kinderen weer even wennen om naar school te gaan na drie weken vrij te zijn. Jassen ophangen, schoenen uit en opruimen, tas uitpakken en dan aan de slag op school. Gelukkig was iedereen weer snel gewend. We heten de nieuwe kinderen en ouders weer van harte welkom op school! 

Thema winter

Het thema waar we aan zijn begonnen heet, hoe kan het ook anders, “winter”. 
We hebben met de kinderen gepraat over de verschillende seizoenen en dat het er in ieder seizoen anders uitziet buiten. De natuur is anders en het weer is anders.  
Gelijk kwamen er toch wel vragen want als het winter is, waarom ligt er dan geen sneeuw en ijs? 
We hebben gepraat over temperaturen en het effect van het vriespunt bij 0°.  

Woordweb

We hebben een woordweb gemaakt met woorden van de winter. Kou, sneeuw en ijs, en alles wat daarmee te maken heeft. Toch wel lastig voor veel kinderen. Echt strenge winters zien we immers maar weinig de laatste jaren. Sommige kinderen kunnen zich daarom soms slecht een voorstelling maken van een lekker pak sneeuw.  
We hebben daarom met elkaar gekeken naar een praatplaat en gesprekken gevoerd over wat we daar allemaal konden zien: kinderen die spelen in de sneeuw, glijden op het ijs, schaatsen en vooral veel plezier. Kinderen breiden daarmee hun woordenschat weer uit. (wat is een ijspegel, een wak en wat zijn schaatsen) 

Wintertafel

In de klas hebben we allemaal weer een wintertafel ingericht. Het is de bedoeling dat deze tafel waar de kinderen inspiratie opdoen over de winter steeds verder wordt uitgebreid. We vragen daarom aan de kinderen en aan u om spullen die te maken hebben met de winter mee te geven naar school. Dat mag een knuffel zijn, een sneeuwbolletje, speelgoed sneeuwpopjes e.d. Zo raken de kinderen steeds meer betrokken bij het onderwerp. Het is voor de kinderen ook erg leuk als u thuis vraagt naar het onderwerp en wat ze erover hebben geleerd.  
Hier vindt u ook leuke voorbeelden die u misschien inspireren:
winterideeën klik hier 

Andere aktiviteiten

Verder hebben we deze week: 
– Veel schrijfpatronen gemaakt. We hebben truien, mutsen en wanten gemaakt met patronen. Uw kind leert de motoriek van de hand te verfijnen en krijft oog voor esthetiek. Dat betekent dat we bewust kijken naar de schoonheid van bijvoorbeeld kunst of iets wat ze zelf hebben gemaakt.  
– We hebben de letter w aangeboden. Daarbij hebben we woorden gezocht met de w en sommige kinderen vinden het leuk om de w te schrijven of te stempelen.  
-Ook hebben we spelletjes gedaan met winterwoorden, memory, telspelletjes en woordspelletjes. 
– Een grafiek maken: We hebben alle sjaals, mutsen en wanten op een berg gelegd en daar een grafiek van gemaakt. We hebben geleerd dat we kunnen aflezen hoeveel er dan van alle dingen zijn. Ook zien we waar het meeste of minste ligt.  
– Deze week ook weer veel tellen en terugtellen. Sommige kinderen tellen al terug vanaf 20 anderen vanaf zes, ieder op zijn eigen niveau en tempo.  
– Deze week hebben we met elkaar aandacht gehad voor afpakken. Hoe ga je daarmee om en hoe reageer je daar op.  

Volgende week

Volgende week praten we over dieren in de winter, hoe beschermen ze zich tegen de kou en wat is een winterslaap? Wat is vogeltrek en een voederplank? 
Wij hebben er al weer zin in om met de kinderen aan de slag te gaan.


Oud nieuws

30 september 2022 Nieuws uit de groepen
23 september 2022 Grapje moet kunnen toch?!
23 september 2022 Gi Ga Groen
23 september 2022 Nieuwsbrief
2 september 2022 Algemene ouderavond