Visie van Maria Montessori

Onze visie

Wij zijn een openbare Montessorischool en de zone van de naaste ontwikkeling van het kind is ons uitgangspunt. Wij geloven dat elk kind optimaal ontwikkelt in een eigen tempo naar een eigen persoonlijkheid. Wij geven onderwijs en begeleiding vanuit de kernwaarden van respect, discipline en verantwoordelijkheid in een veilige schoolomgeving en hebben hoge verwachtingen van het kind.

Openbare basisschool

Wij zijn een openbare basisschool. Dit betekent dat op onze school ieder kind en iedere leerkracht welkom is, ongeacht sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. Alle kinderen zijn welkom!

Montessorionderwijs

De wijze van onderwijs is ontwikkeld door Maria Montessori. Zij was een Italiaanse arts en hoogleraar die zich heeft ingezet voor wat ze ‘de rechten van het kind’ noemde. Ze verwijst naar een vorm onderwijs en opvoeding waarbij het doel is om de vaardigheden aan te leren om tot volledige ontwikkeling van het kind tot een zelfstandig, onafhankelijk en vrij mens te kunnen komen.

Zo werkt de montessorimethode

Op een Montessorischool leert een kind zoveel mogelijk met een eigen leertempo en op een manier die passend is. We weten dat elk kind nieuwsgierig is en dat we met een stimulerende omgeving een kind prikkelen om te leren. De kinderen zitten doelbewust in een groep met verschillende leeftijden bij elkaar. Dit geeft kinderen de kans om van elkaar te leren.

Er zijn een aantal herkenbare thema’s te onderscheiden:

  • Zelfstandigheid
    Het kind krijgt de vrijheid om te ontdekken wat het zelf kan en wil doen. Dit vindt zoveel mogelijk zelfstandig plaats. Het leren verantwoordelijk te zijn is vanaf groep 1 t/m groep 8 een doorlopend proces. Het doel is om in nauwe samenwerking met ouders de kinderen te laten ontwikkelen tot een zelfstandig en onafhankelijk individu.
  • Vrijheid
    De leeromgeving zorgt ervoor dat het kind zich vrij voelt. Vrij om te handelen, te denken, te bewegen en te zijn. We helpen kinderen bij hun keuzes maken en sturen bij als dat nodig is. Kinderen zijn vrij om binnen gestelde kaders instructie en verwerking te kiezen en te bepalen hoe snel ze een taak oppakken en hoe lang ze ermee bezig zijn. Altijd binnen de mogelijkheden zoeken wij naar een mooie balans tussen zelf ontdekken, zelf controleren en begeleiding door de leerkracht.
  • Gevoelige periodes
    Kinderen pikken in bepaalde periodes van hun ontwikkeling de ene vaardigheid makkelijker op dan op een ander moment. Zo zijn kinderen tussen de 3 en 6 jaar bijvoorbeeld het meest gevoelig voor het leren van taal. Daarom noemen we dit een ‘gevoelige periode’. In deze periodes zorgen we dat de omgeving uw kind aanmoedigt om dit te ontdekken.
  • Voorbereidende omgeving
    De omgeving moet een kind prikkelen tot leren. Daarom zorgen we ervoor dat de omgeving zo is ingericht dat uw kind optimaal kan leren. Dit betekent dat het materiaal goed zichtbaar en overzichtelijk is opgesteld. Kinderen mogen dit materiaal zelf pakken en opruimen. De leerkracht zorgt voor een rustige, ontspannen sfeer. Op die manier kan elk kind met een acceptabel eigen tempo zich ontwikkelen; alleen of in groepjes.

Montessorimateriaal

Het onderwijsmateriaal waar de kinderen mee werken, voldoet aan hoge eisen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat het kind zelf merkt als het iets nog niet goed doet met het materiaal en dit daarna zelf kan verbeteren. Dit noemen we ‘controle van de fout’. Ook is het materiaal zo ontworpen dat steeds één eigenschap centraal staat. Zo wordt het kind niet onnodig afgeleid. Bekende Montessori-materialen zijn de ‘roze toren’ en ‘bruine trap’, waarbij kinderen verschillen in afmetingen ontdekken en zij hun motoriek verder ontwikkelen.