Schoolgids 2024-2025

https://www.declipper.nl/wp-content/uploads/2024/08/Schoolgids-2024-2025-4.pdf

De basisschool is een heel belangrijk deel van het leven. Voor de kinderen en voor u. Als de basis goed is, dan heb je daar profijt van voor de rest van je leven. Na een periode thuis en/of bij de opvang kiezen we daarom voor hele kleine kleutergroepen, zodat kinderen vertrouwd raken met het systeem op school met alle regels en afspraken die nodig zijn om alle kinderen een fijne schooltijd te kunnen geven.
Jarenlang is er die zelfde weg van huis naar school en weer terug. In de loop van de jaren vertrouwt u uw kind ruim 8.000 uur toe aan de zorg van de juffen en meesters van de basisschool. Een basisschool kiest u dan ook met zorg; in principe tot en met groep 8.
Het is niet altijd makkelijk om je te handhaven op een basisschool. Mijn enthousiaste en deskundige team spant zich dagelijks in om op het terrein van onderwijs en opvoeding op school kwaliteit te leveren. Wij streven er op onze school naar een klimaat te scheppen, waar  uw kind zich zo optimaal mogelijk gaat ontwikkelen. In een krappe arbeidsmarkt in de Randstad waar Rotterdam toe behoort, lukt het ons de laatste tijd juist erg goed om deze gedreven professionals te vinden.
Het samen leren, samenwerken en zorg dragen voor elkaar heeft onze prioriteit. Om dit te bereiken is het voor ons belangrijk dat kinderen zich prettig en veilig voelen. Gezamenlijk zorgen voor vertrouwen en wederzijds respect is voor De Clipper het doel. Dat lukt niet altijd en dat betreuren wij. Samen zoeken we naar oplossingen met heldere afspraken voor betrokkenen.
In deze schoolgids vindt u alle informatie over onze bassischool voor Montessorionderwijs. Wij hopen dat u door deze schoolgids een duidelijk beeld heeft over onze school. We hebben geprobeerd zo volledig mogelijk te zijn, maar u kunt vragen stellen of er over komen praten als u meer wilt weten. Neemt u dan vooral contact met ons op.
De medezeggenschapsraad heeft ingestemd met de inhoud van deze schoolgids. Namens het bevoegd gezag van stichting BOOR is de schoolgids vastgesteld en aangeboden aan de  onderwijsinspectie. Ik ben verheugd dat ik leiding mag geven op deze prachtige school en aan dit indrukwekkende schoolteam! Hopelijk ervaart u dat met mij en leest u dat terug in deze schoolgids.

dhr. J.G. Lammers, directeur (meester André)

1 Over de school

1.1 Algemene gegevens

Samenwerkingsverband

Onze school is aangesloten bij Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Rotterdam (PPO). Extra zorg en ondersteuning krijgen wij van PPO als dat nodig is. Dit kan voor leren en/of gedrag zijn. Ook een eventuele overplaatsing naar het speciaal (basis)onderwijs vindt plaats volgens de procedure van PPO en het landelijk beleid van passend onderwijs voor ieder kind.

1.2 Missie en visie

Kenmerken van de school

De Clipper is een Montessorischool. De Montessorimethode is ontwikkeld door Maria Montessori, een Italiaanse arts en hoogleraar die zich heeft ingezet voor wat ze ‘de rechten van het kind’ noemde. Hiermee verwijst ze naar een vorm van onderwijs en opvoeding, waarbij er niet alleen gekeken wordt naar het aanleren van bepaalde vaardigheden, maar naar de volledige ontwikkeling van het kind tot een zelfstandig, onafhankelijk en vrij mens.

Zo werkt de Montessorimethode

Op een Montessorischool leert een kind zoveel mogelijk in zijn eigen tempo en op zijn manier. We gaan ervan uit dat uw kind van nature nieuwsgierig is en dat we met een stimulerende omgeving een kind prikkelen om te leren. Daarom zitten in een groep altijd kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar. Dit geeft kinderen de kans om van elkaar te leren. Er zijn bij de Montessorimethode een aantal herkenbare thema’s te benoemen:

Zelfstandigheid: Uw kind krijgt de vrijheid om te ontdekken wat het kan en wil doen. Leren om zelf redzaam te zijn; leren om (mede)verantwoordelijkheid te voelen voor de groep en de school. Het doel is om uw kind op te voeden tot een zelfstandige en onafhankelijke burger en voorbereiden op het voortgezet onderwijs.

Vrijheid in gebondenheid: De omgeving op een Montessorischool zorgt ervoor dat uw kind zich vrij voelt. Vrij om te handelen, te denken, te bewegen en te zijn. We helpen kinderen bij hun keuzes maken en gaan in gesprek met het kind over zijn ontwikkeling, de vrijheid in werkkeuze, werkduur en werktempo. Een mooie balans tussen zelf ontdekken en vrijheid in gebondenheid.

Gevoelige periodes: Kinderen pakken in bepaalde periodes van hun ontwikkeling de ene vaardigheid makkelijker op dan op een ander moment. Zo zijn kinderen tussen de 3 en 6 jaar bijvoorbeeld het meest gevoelig voor het leren van taal. Daarom noemen we dit een ‘gevoelige periode’. In deze periodes zorgen we dat de voorbereide omgeving uw kind stimuleert om deze vaardigheden te ontdekken. “Help mij het zelf doen”; “Leer mij het zelf doen” en  “Laat mij het zelf doen”.

Voorbereide omgeving: De omgeving moet een kind prikkelen tot leren. Daarom zorgen we ervoor dat de omgeving zo is ingericht dat uw kind optimaal kan leren. Dit betekent dat het materiaal goed zichtbaar en overzichtelijk is opgesteld. Kinderen mogen dit materiaal zelf pakken en opruimen. De leerkracht zorgt voor een rustige, ontspannen sfeer. Op die manier kan elk kind zich ontwikkelen op zijn eigen tempo, alleen of in groepsverband.

Montessorimateriaal: Het materiaal waar de kinderen mee werken, voldoet aan hoge eisen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat het kind zelf merkt als het iets fout doet met het materiaal en dit daarna zelf kan verbeteren. Dit noemen we ‘controle van de fout’. Ook is het materiaal zo ontworpen dat steeds een eigenschap centraal staat. Zo wordt uw kind niet onnodig afgeleid. De meest bekende Montessorimaterialen zijn de ‘roze toren’ en ‘bruine trap’, waarbij kinderen verschillen in afmetingen ontdekken en zij hun motoriek verder ontwikkelen.

Kosmisch Onderwijs en Opvoeding (KOO): Vanuit kosmisch onderwijs en opvoeding (KOO) werken we vanuit de visie dat we allemaal onderdeel zijn van een groter geheel. Met behulp van deze methode leert uw kind met verwondering en open blik te kijken naar de wereld om zich heen. Tijdens een schooljaar staan er in een groep verschillende thema’s centraal. De onderwerpen staan altijd dicht bij de belevingswereld van uw kind en worden gekozen uit de natuur, cultuur, tijd en ruimte. Denk bijvoorbeeld aan het thema ‘herfst’. Thema’s worden in de groep gepresenteerd op de aandachtstafel. Deze tafel wordt zo ingericht dat uw kind geprikkeld wordt om te ontdekken en zo zijn verbeelding kan laten spreken. Voor de onderbouw ligt de focus hierbij op zintuigelijke ervaringen gericht op de seizoenen. De middenbouw richt zich op de wereld als geheel, terwijl de bovenbouw verder ingaat op de landen en plaatsen.

Identiteit openbaar onderwijs stichting BOOR

De Clipper is een openbare basisschool. Dit houdt in dat iedereen van elke religie, elke afkomst, elke kleur of elke geaardheid bij ons welkom is. Ons onderwijs is bedoeld om een inspirerende en algemene levensvisie uit te dragen. Dit komt met name tot uiting in het kosmisch onderwijs waarin culturele ontwikkeling, burgerschap en digitale geletterdheid thematisch in de groepen aan bod komen. Ook de methode Kwink wordt nadrukkelijk gebruikt om kinderen te leren dat iedereen er mag zijn.

De Clipper is een openbare school die valt onder het bestuur van stichting BOOR. Bij stichting BOOR zijn alle openbare basisscholen, scholen voor voortgezet en (voortgezet) speciaal onderwijs in Rotterdam aangesloten. Iedere dag krijgen meer dan 30.000 kinderen in Rotterdam onderwijs op een school van stichting BOOR.

Sta open! is het motto van stichting BOOR uit het koersplan 2022-2026.

2  Het onderwijs

2.1 Organisatie van het onderwijs

De Clipper is een Montessorischool en daarom zitten kinderen van meerdere leerjaren bij elkaar. Dat noemen we heterogene groepen. Op dit moment hebben we 3 onderbouwgroepen (groep 1/2 ), 3 middenbouwgroepen (groep 3/4/5) en 3 bovenbouwgroepen (groep 6/7/8). In de kleutergroepen kiezen we voor ultrakleine groepen waardoor de instroom gedurende het schooljaar soepel kan verlopen voor het kind en de ouders. Alle leerkrachten zijn bevoegd evenals de leraarondersteuners.

De leerkrachten en ondersteuners geven de meeste lessen, maar diverse vakleerkrachten geven de specifieke vakken als bewegingsonderwijs, beeldende vorming, muziek, dans, drama, mediawijsheid en Engels. De school heeft  een conciërge/ administratief medewerker, een remedial teacher, een schoolmaatschappelijk werker en interne begeleiders. De dagelijkse leiding is in handen van de directeur en hij is eindverantwoordelijk.

De school zorgt zelf met vrijwilligers voor de lunchpauze. Dit is voor ons onderwijstijd. Deze opvang is gratis sinds schooljaar 2024-2025.

Invulling onderwijstijd

Met onderwijstijd bedoelen we de uren in een week dat uw kind op school is. De invulling van onderwijstijd kan per school verschillen. Kinderen moeten per schooljaar mimimaal 940 lesuren krijgen. Wij kiezen bewust voor gemiddeld 1080 uur; fors meer dan moet. De reden is dat we merken dat relatief veel kinderen vanaf groep 1 meer onderwijstijd nodig hebben voor taal en rekenen. In de onderbouw wordt ontwikkelingsgericht gewerkt. Dit betekent dat door activiteiten aan verschillende ontwikkelings- en vakgebieden wordt gewerkt. De tabellen geven een overzicht van de verdeling in de kleutergroepen. Veel vakken worden geïntegreerd aangeboden in het spelend leren en de kringactiviteiten. Vanaf groep 3 t/m is de verdeling strakker verdeeld, omdat het leerproces voor technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen/wiskunde dan echt gaat starten. Het onderstaande schema geeft het overzicht.

VakLeerjaar 1Leerjaar 2
kosmisch onderwijs 2 uur 2 uur
motorische ontwikkeling 6 u 45 min 6 u 45 min
taalontwikkeling (incl. Engels) 6 uur 6 uur
voorbereidend rekenen 6 uur 6 uur
sociaal-emotionele ontwikkeling 3 u 30 min 3 u 30 min
creatieve vakken 2 u 15 min 2 u 15 min
VakLeerjaar 3Leerjaar 4Leerjaar 5Leerjaar 6Leerjaar 7Leerjaar 8
lezen
(technisch en begrijpend)
5 uur 3 u 45 min 3 u 45 min 4 uur 4 uur 4 uur
taal 4 u 30 min 6 uur 6 uur 6 uur 6 uur 6 uur
rekenen/wiskunde 6 uur 6 u 15 min 6 u 15 min 5 u 45 min 5 u 45 min 5 u 45 min
creatieve vakken 1 u 30 min 1 u 30 min 1 u 30 min 1 u 15 min 1 u 15 min 1 u 15 min
bewegingsonderwijs 2 u 30 min 2 uur 2 uur 2 uur 2 uur 2 uur
Engels 30 min 30 min 30 min 1 uur 1 uur 1 uur
kosmisch onderwijs 2 uur 2 uur 2 uur 2 uur 2 uur 2 uur
sociaal-emotionele ontwikkeling 2 uur 2 uur 2 uur 2 uur 2 uur 2 uur
bewegend leren 3 u 15 min 3 u 15 min 3 u 15 min 3 u 15 min 3 u 15 min 3 u 15 min

In het Montessorisysteem is er werktijd dat door de leerkracht wordt ingepland en werktijd dat het kind zelf mag plannen als het daar al aan toe is. De leerkracht monitort de effectieve leertijd in de groep. Afhankelijk van de onderwijsbehoeftes van een groep en/of individuele kind kan het aantal uren verschillen. Op de Clipper houden we in ieder geval de minimale uren in het curriculum aan. Wij beginnen elke lesdag met (stil) lezen van 08.30 tot 09.00 uur. Hierdoor maken de kinderen direct al de benodigde lees(kilo)meters die nodig zijn om te ontwikkelen in de andere basisvakken.

Extra lokalen

Onze school beschikt over de volgende extra faciliteiten in de vaklokalen:

  • Mediatheek
  • Speellokaal
  • Theaterlokaal
  • Kosmisch wereldlokaal
  • Leerpleinen op de gang bij het lokaal
  • Lokaal beeldende vorming

2.2 Het onderwijsteam

Het deskundige en enthousiaste team van leerkrachten en leraarondersteuners zorgt voor het onderwijs in en bij de groepen voor de basisvakken, kosmisch onderwijs en sociale vaardigheden. Alle  leerkrachten en ondersteuners zijn adequaat opgeleid en bevoegd. Bij voorkeur staan er fulltimers voor de groep. Dit schooljaar is dat voor alle groepen van toepassing.

 LeerkrachtLeraarondersteuner
Kleutergroep O1Marissa  Ellen
Kleutergroep O2Greg Nandi
Kleutergroep O3Netty
Middenbouwgroep M1SheilaCarmelita Esma
Middenbouwgroep M2Raiza
Middenbouwgroep M3Emily
Bovenbouwgroep B1Victor Marije  Edwin Gaby
Bovenbouwgroep B2Bert
Bovenbouwgroep B3Titia Gaby

Op de Clipper zien wij het kind met bijzondere talenten. Dit betekent dat we naast de basisvakken ook veel aandacht geven aan talentontwikkeling. We hebben de motorisch- en culturele ontwikkeling ingebed in het curriculum. Er zijn diverse vakleerkrachten die fulltime en parttime of als gastdocent op onze school werken.

Functie vakleerkracht/gastdocent 
Beeldende vorming en techniek (klusklas)Erik
BewegingsonderwijsVirgill
Junior EinsteinclubHans
Engels native speakerEllen
MediawijsheidNatali

Voor de zorg en ondersteuning van het team, kinderen en ouders/verzorgers hebben we diverse medewerkers die gespecialiseerd zijn en beschikbaar zijn voor hulp en ondersteuning. In mooie en stille ruimtes krijgen kinderen individueel of in een klein groepje gerichte begeleiding en extra onderwijs. 

Functie/taak 
Interne begeleidersAnnelies Danijela
Schoolmaatschappelijk werkIlham
KindercoachTitia
Remedial teacherJacinta
BrugfunctionarisTeam Toekomst
Ambulant begeleider PPOLotte
Aandachtsfunctionaris meldcode kindermishandelingAnnelies
Anti-pestcoördinatorNandi
Interne vertrouwenspersoonTitia

Verlof personeel

We streven er op de Clipper naar dat zoveel mogelijk de vertrouwde  leerkracht voor de groep staat. Het kan gebeuren dat een leerkracht ziek of afwezig is. We zorgen dan voor interne vervanging, omdat de kinderen het liefst een ander vertrouwd gezicht zien als de vaste juf of meester er even niet is. Wij sturen geen groepen naar huis. Het ziekteverzuim van het personeel is zeer laag over het algemeen, dus we verwachten dat dit zo blijft.

2.3 Aanbod voor het jonge kind

Onze school geeft extra aanbod voor het jonge kind in de kleutergroep zelf. Het aanbod voor het jonge kind organiseren we in de grote en kleine kring en in de hoeken. De Montessorimethodiek is bij het aanbod voor het jonge kind direct vanaf de start de leidraad. De Montessorimaterialen zijn de hulpmiddelen om de vaardigheden te verwerven. De kinderen werken individueel en in kleine groepjes aan tafels, op een kleedje, in speel/werkhoeken of op het leerplein op de gang.

Wat leren kleuters?

Bij de jongste kleuters (groep 1) ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan en het ontwikkelen van de zintuigen. Er is veel aandacht voor regelmaat en de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Door met elkaar te spelen ontwikkelen de kleuters een gevoel van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. In de kring doen we spelletjes met taal, zingen we liedjes, houden we groepslessen en vieren we speciale momenten.

De oudere kleuters (groep 2) richten zich op speelse leeractiviteiten die hen voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3.

Bewegen tijdens schooltijd

Bewegen is leuk en voor de kinderen op onze school heel vertrouwd en gewoon. Daarom spelen de kinderen elke dag buiten of in het eigen speellokaal. Soms laat het weer buiten spelen niet toe. Tijdens de lessen in het speellokaal kunnen de kleuters bijvoorbeeld klimmen, klauteren, ballen vangen en gooien leren en spelen ze tik- en zangspelletjes.

IEP

In de onderbouw maken we al gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP. Nog geen toetsen zoals vanaf groep 3, maar we brengen wel in kaart hoe de ontwikkeling van elk kind is. In de eerste twee jaren van de basisschool wordt bij kinderen de stevige basis gelegd voor de verdere ontwikkeling van leren op school. Daarom is het belangrijk dat die ontwikkeling zo duidelijk en zorgvuldig mogelijk in kaart wordt gebracht. Op basis van deze zorgvuldige werkwijze kan de leerkracht de juiste beslissingen nemen die voor de toekomst van een kind van essentieel belang zijn. De leerkracht volgt de ontwikkeling precies en weet wanneer er actie moet komen.

De intern begeleider ondersteunt de leerkracht door te adviseren en te begeleiden. Vanuit de rapportages en de analyses komen we tot individueel aanbod of tot aanbod voor groepjes kinderen.

We gaan er in eerste instantie vanuit dat een kind dat vóór 1 januari in groep 1 begint, doorstroomt naar groep 2 en uiteindelijk naar groep 3. We bekijken voor elk kind of het aan het einde van groep 2 ook daadwerkelijk toe is aan de overgang naar groep 3. Dit is niet alleen afhankelijk van cognitieve- en sociaal-emotionele factoren maar ook de schoolrijpheid van het kind. Voor een enkele kleuter is het beter de kleuterperiode met een jaar te verlengen; in afstemming met de ouders. om samen tot een besluit te komen.

2.4 Kwaliteitszorg en schoolplan

Scholen werken met een plan om de kwaliteit van hun onderwijs te verhogen. Het plan helpt ons om onderwijs te blijven bieden waar lle betrokkenen tevreden mee zijn. Kwaliteitszorg gaat over de manier waarop de doelen in het plan worden bereikt. Het huidige schoolplan is opgesteld voor 2024 tot 2028; ook hebben we het onderwijsplan opgesteld met veel kwaliteitskaarten. In het schoolplan tot 2028 staat beschreven wat de ontwikkelingsplannen zijn voor de komende jaren en waarom we daarvoor hebben gekozen. Hierin staat het onderwijskundig beleid en het personeelsbeleid. Voor het beleid voor huisvesting en financiën volgen we de kaders van stichting BOOR. Het plan wordt eens in de vier jaar herschreven en vastgesteld voor een periode van vier jaar. De medezeggenschapsraad heeft op grond van de WMS (wet medezeggenschap op scholen) instemmingbevoegdheid bij het vaststellen of wijzigen van het schoolplan. Naast het jaarplan van de school is er op bestuursniveau het koersplan “Sta open”. Vanuit deze plannen en wat we op school waarnemen, maken we elk schooljaar een actueel en realistisch jaarplan. Samen met de vliegende brigade van de PO-raad hebben we voor dit schooljaar de speerpunten gekoppeld aan de indicatoren van de onderwijsinspectie.

OP1: Aanbod. Nieuwe methode STAAL voor spelling vanaf groep 4. Vervanging van strategisch lezen in Actief leren lezen vanaf groep 3. Logo3000 voor woordenschat tot en met groep 5. Methode Rekenkracht vervangen door Getal en ruimte junior. Methodiek Kwink en Kwink burgerschap voor sociale vaardigheden en groepsdynamiek. Upgrade van de Taaldoen! Kast.
OP2: Zicht op ontwikkeling en begeleiding De nieuwe interne begeleiders verbeteren zicht op ontwikkeling met de zorgniveaus per kind en de leerkrachten maken wekelijks een didactisch ontwerp (= het groepsplan).
 
OP3: Pedagogisch-didactisch handelen We zorgen met vertrouwde en ervaren leerkrachten en ondersteuners dat we een heldere doorgaande lijn hebben in ons didactisch en pedagogisch handelen naar de kinderen toe. We gebruiken consequent 3 instructiemodellen: EDI, Verhallen voor woordenschat en onderzoekend leren voor kosmisch onderwijs met differentiatie, herhaling en extra instructie.  
VS1: Veiligheid De procedures die er zijn, moeten zorgvuldig worden gevolgd. Het gedrag van kinderen moet vooraf gereguleerd worden. Mocht het toch eens mis gaan, dan zijn de consequenties helder voor alle betrokkenen. De school is volgens de kinderen veilig, maar wij vinden wel dat het beter kan en moet. De lunchpauze vindt voortaan plaats onder toezicht van de leerkrachten en niet meer door alleen vrijwilligers.
VS2: Schoolklimaat Burgerschapsvorming nemen wij uiterst serieus. Door middel van diverse projectweken en Kwink Burgerschap zijn wij ons dagelijks bewust dat we blijven praten over samen leven in de groep, op school en in onze maatschappij.
SKA3: Evaluatie, verantwoording en dialoog Samen met de MR en enkele ouders zijn we actief bezig om de communicatie te verbeteren, omdat dit een duidelijk ontwikkelpunt is geweest in de afgelopen jaren. De wisseling van directie heeft positieve effecten gehad en vraagt alertheid en afstemming van het onderwijsteam.

OP = onderwijsproces   
VS = veiligheid en schoolklimaat      
SKA = sturen, kwaliteitszorg en ambitie

3      Ondersteuning en veiligheid

3.1 Extra ondersteuning van kinderen

In het schoolondersteuningsprofiel staat welke basisondersteuning we hebben en welke extra ondersteuning we maximaal kunnen bieden. Voor sommige kinderen zijn wij niet de juiste school. We streven er naar oms ons zorgaanbod uit te breiden als de voorwaarden op orde zijn en het mogelijk wordt. Het Montessorionderwijs is erop gericht dat alle kinderen tot hun recht komen en het onderwijs krijgen waardoor ze zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Op de Clipper wordt opbrengst- en handelingsgericht gewerkt (OHGW). Sinds februari 2019 wordt er in de groepen opbrengst- en handelingsgericht gewerkt met betrekking tot de vakgebieden rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen in groep 3 t/m 8 en voor taal, rekenen en voor de totale ontwikkeling in groep 1 en 2. Er wordt vastgesteld of er specifieke onderwijs-behoeftes zijn waardoor we de kinderen goed begrijpen, volgen en doelgericht begeleiden.

De leerkracht is primair verantwoordelijk voor het onderwijsproces en is de spil in dit proces. Voor ouders het eerste aanspreekpunt. Regelmatig is de intern begeleider ook betrokken. Wanneer dit nog onvoldoende is, wordt de directeur of het samenwerkingsverband ingeschakeld.

De leerkracht noteert alle contacten en gesprekken in het systeem Parnassys. Ouders kunnen dit altijd inzien via het ouderportaal.

Passend Onderwijs

Elk kind heeft recht op goed onderwijs; ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. We willen dat zo veel mogelijk kinderen naar een gewone school in de buurt kunnen gaan. Zo hebben kinderen de meeste kansen om te kunnen meedoen in de samenleving en hebben ze de beste kansen op het vervolgonderwijs. Met ingang van 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen zorgplicht. De school moet voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Als dit niet (meer) lukt op de eigen school, dan helpt de school u om een andere passende onderwijsplek te vinden binnen een bepaalde termijn. Na deze termijn is het samenwerkingsverband PPO verantwoordelijk voor een juiste plek.

Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO)

Om passend onderwijs mogelijk te maken, werken de basisscholen in Rotterdam samen. Zij zijn onderdeel van het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Binnen dit samenwerkingsverband organiseren de scholen uit heel Rotterdam het onderwijs en eventueel de extra ondersteuning voor uw kind zo goed mogelijk. Ouder(s)/verzorger(s) worden hier nauw bij betrokken.

Aanmelding, informatie en zorgplicht

Ouders dienen hun kind op tijd aan te melden bij de school van hun eerste voorkeur (uiterlijk 10 weken voordat het kind vier jaar wordt). U mag uw kind pas aanmelden vanaf het moment dat uw kind 3 jaar is. Wanneer u uw kind op een school aanmeldt en duidelijk is dat hij/zij extra ondersteuning nodig heeft, bent u verplicht om dit bij de directie te melden. Dit heet informatieplicht. Heeft u uw kind op meerdere scholen aangemeld? Dan willen wij graag weten of wij uw school van eerste voorkeur is. De aanmelding kan pas in behandeling genomen worden als wij de school van eerste keuze zijn.

Vanaf het moment dat u uw kind schriftelijk heeft aangemeld bij ons, hebben wij een zorgplicht. Dit betekent dat wij voor alle kinderen die zich bij ons aanmelden zorgdragen voor een passende onderwijsplek. Meestal zal onze school de passende plek zijn. Als dit niet zo is, helpen wij u met het vinden van een passende plek voor uw kind op een andere school.

De school heeft 6 weken om over de aanmelding een besluit te nemen en kan deze termijn met maximaal 4 weken verlengen door dit schriftelijk aan u kenbaar te maken.

Ontwikkelingsperspectief (OPP)

Als we tijdens de schoolloopbaan van uw kind extra ondersteuning bij het samenwerkingsverband gaan aanvragen, wordt er een ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt. Dit is ook het geval als uw kind voor een vak een eigen leerlijn heeft. Bijvoorbeeld: een kind uit groep 6 kind werkt voor rekenen aan de doelen van groep 4.

Het ontwikkelingsperspectief (OPP) wordt opgesteld:

  • binnen zes weken na de inschrijving of na definitieve plaatsing van het kind of
  • vanaf het moment dat er wordt gestart met de extra ondersteuning; aanvullend op de basisondersteuning van de school.

In het OPP stellen we met elkaar een aantal doelen vast en voeren we tenminste 1 keer per jaar een ‘op overeenstemming gericht overleg’ om het plan te evalueren en bij te stellen. In het OPP worden in ieder geval de belemmerende en bevorderende factoren en het te verwachten uitstroomniveau (het niveau van het vervolgonderwijs) opgenomen. Dit heeft als doel om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden van uw kind zijn en hoe deze zo optimaal mogelijk kunnen worden ontwikkeld.

Vanzelfsprekend wordt u daar als ouder bij betrokken en heeft de school de verplichting om hier met u overeenstemming over te vinden. Het ontwikkelingsperspectief wordt pas vastgesteld nadat u heeft ingestemd en het uitvoeringsplan (het handelingsdeel) heeft ondertekend. Ook de jaarlijkse bijstelling wordt door ouders ondertekend.

De schoolcontactpersoon die aan onze school verbonden is vanuit PPO: Lotte Stouten, l.stouten@pporotterdam.nl

De ouderfunctionaris die vanuit PPO aan onze school verbonden is: Helma Streefkerk, h.streefkerk@pporotterdam.nl

Voor meer informatie over het samenwerkingsverband: www.pporotterdam.nl

Schoolmaatschappelijk werk (SMW)

Het schoolmaatschappelijk werk (SMW), verzorgt samen met de intern begeleider begeleidingsgesprekken met ouders en/of kinderen. Dit kan op verzoek van school of van de ouder zijn. SMW kan u verwijzen naar verwijzen naar externe instanties zoals Jeugdzorg, Centrum voor Jeugd en Gezin en Stichting Mee. Wanneer vanuit de school SMW wenselijk wordt geacht, dan zal dat in een gesprek met ouders worden aangegeven.

Het SMW is een externe partner van de school om tot een passende oplossing te komen voor een kind in uw gezin. Wanneer ouders een hulpvraag hebben die valt binnen de kaders van het SMW, zal de leerkracht een aanmeldingsformulier invullen en dit aan de intern begeleider geven. De interne begeleider draagt er zorg voor dat het contact met SMW gestart wordt en blijft de ontwikkelingen in het gestarte traject volgen.

 Afspraken omtrent remedial teaching

  • Er zal in principe geen vrijstelling worden verleend voor het bezoek van kinderen aan externe deskundigen onder schooltijd. Externe deskundigen zijn alle niet aan de school verbonden deskundigen.
  • Er wordt een uitzondering gemaakt voor medische ondersteuning die op geen enkele wijze na schooltijd is te organiseren. Als aan de hieronder genoemde voorwaarden is voldaan zal de directeur voor maximaal 8 x 1 uur (mogelijk te verlengen met een termijn) verlof verlenen.
  • De voorwaarden zijn:

De ondersteuningsvraag is door de school geformuleerd n.a.v. een screening of leerkrachtobservatie. Er wordt over de vorderingen gerapporteerd aan de leerkracht van het kind. De ouders vragen verlof aan bij de directeur.

Meldcode

Elke school moet volgens de wet beschikken over een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. De meldcode is een hulpmiddel voor alle medewerkers van de school voor het omgaan met signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling bij kinderen. Deze meldcode is van toepassing op alle personen die binnen de school werkzaam zijn, en dus ook op bijvoorbeeld stagiaires, vrijwilligers en opdrachtnemers. We hanteren hiervoor de BOOR meldcode, te vinden op onze website.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op school ontwikkelen wij ons extra aanbod. Dit schooljaar voegen wij een kindercoach, junior Einsteinsclub-leerkracht en een brugfunctionaris toe. De kindercoach is juf Titia op de vrijdag en de brugfunctionaris komt van Team Toekomst en wordt betaald uit een subsidie van de landelijke overheid.

Gediplomeerde specialisten op school

  • Intern begeleider
  • Taalspecialist

3.2 Veiligheid op school

Anti-pestprogramma

Op de Clipper werken we preventief. Dit betekent dat we op school aandacht hebben voor groepsvorming. We werken met Kwink. De coördinator anti-pesten is Nandi. Zij is de contactpersoon voor kinderen en ouders als de leerkracht onvoldoende kan inspelen op pestgedrag van kinderen. Wij volgen het pestprotocol waarbij ouders geïnformeerd worden. Veel kunnen we voorkomen, maar niet alles. In dat geval handelen we curatief met specifieke afspraken.

FunctieNaamE-mailadres
anti-pestcoördinatorNandi Mahnn.mahn@declipper.nl

Sociale en fysieke veiligheid

Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van kinderen. We nemen een vragenlijst af via de Enquêtetool van Vensters. Voor het monitoren van het sociaal-emotioneel functioneren van uw kind gebruiken wij IEP (hoofd,hart,handen). Aan de hand van een vragenlijst brengt de leerkracht het sociaal-emotioneel functioneren van uw kind in kaart. Hieruit kunnen suggesties komen voor de leerkracht hoe het kind extra ondersteund moet worden. Als een kind extra zorg nodig heeft of juist meer uitdaging nodig heeft, wordt u als ouder/verzorger op de hoogte gebracht.

4 Communicatie met ouders

4.1              Ouderbetrokkenheid

Wij werken graag samen met ouders op onze school. Door het voeren van startgesprekken aan het begin van het schooljaar, weten leerkrachten en ouders van elkaar wat ze kunnen verwachten. Dit dient als basis voor de rest van het schooljaar.

In de driehoek ouders-school-kind gaan we uit van vertrouwen en een open communicatie. De samenwerking tussen ouders en school is van wezenlijk belang voor de ontwikkeling van het kind. Van de school mogen ouders verwachten dat wij hen goed op de hoogte houden over de voortgang van hun kind. Bij zorgen of problemen worden ouders altijd betrokken en gaan we graag het gesprek aan. Dat noemen we porfoliogesprekken waarbij het talentenportfolio er is om te zien hoe de ontwikkeling verloopt.

Informatie en contactmomenten voor ouders

Weekpraatje per bouw: Elke week ontvangt u een kort weekpraatje over de leerstof dat aangeboden wordt in de groep. Welke thema’s er zijn en welke bijzondere activiteiten er komen of geweest zijn.

Nieuwsbrief: Als ouder blijf je graag op de hoogte. Daarom brengen we elke maand een nieuwsbrief uit. Dit is een nieuwsbrief met allerlei handige informatie over de school die verstrekt wordt op papier en ook digitaal wordt verstuurd.

Ouderavonden: Voor alle ouders is er aan het begin van het schooljaar een ouderinformatieavond. Hier ontmoet u de leerkracht en wordt er uitleg gegeven over het komende schooljaar. Naast deze bijeenkomst, worden er portfoliogesprekken met ouders en kinderen gehouden.

Parro en e-mail: Naast de nieuwsbrief maakt de school gebruik van Parro. Parro is een communicatie-app die gekoppeld is aan ons leerlingvolgsysteem Parnassys. De leerkracht plaatst via Parro berichten en u kunt zich via deze app inschrijven voor gespreksmomenten. Naast Parro ontvangt u soms e-mails. Deze worden verstuurd via Parnassys.

Persoonlijk contact met de leerkracht: Onze leerkrachten staan altijd klaar voor kinderen en hun ouders. Wilt u los van het dagelijkse contact graag een apart gesprek hebben met de leerkracht? Dan kunt u een afspraak maken met de leerkracht om na schooltijd verder te praten.

Privacy en kindgegevens

De gegevens die over kinderen gaan, noemen we persoonsgegevens. Wij verwerken als school persoonsgegevens van uw kind om onze verplichtingen als onderwijsinstelling te kunnen nakomen. Zo hebben wij bijvoorbeeld de gegevens nodig om uw kind in te schrijven als kind op onze school, om de studievoortgang bij te houden of bij inschrijving van uw kind op een andere school. Daarnaast hebben wij de wettelijke verplichting om bepaalde gegevens door te sturen naar andere partijen, zoals DUO (ministerie van Onderwijs) en Gemeente (leerplichtambtenaar). Wij verwerken gegevens van uw kind voor het nakomen van onze wettelijke verplichtingen. Gegevens die hier niet aan voldoen, zullen wij alleen met uw toestemming verwerken.

Bij de inschrijving van uw kind(eren) vragen wij u om toestemming voor het gebruik van foto- en videomateriaal, het delen van uw contactgegevens met andere ouders en het gebruik van sociale media door uw kind(eren). U heeft altijd het recht om deze toestemming te wijzigen. U kunt dit kenbaar maken via een mail aan de leerkracht of aan de administratief medewerker. De school vraagt ouders nadrukkelijk om terughoudend te zijn met het maken van foto’s en video’s binnen de school. Het is voor ouders en kinderen niet toegestaan om foto’s en video’s die gemaakt zijn op school te delen via sociale media of te gebruiken voor commerciële doeleinden.

De medezeggenschapsraad (MR)

Een school kan pas goed functioneren als ze rekening houdt met de belangen van de leerkracht en die van de kinderen en hun ouders. Daarom heeft onze school een medezeggenschapsraad, die het overleg tussen bestuur, ouders, leerkrachten en de directeur overziet. Op de Clipper bestaat de MR uit zes leden: 3 ouders en 3 personeelsleden. Jaarlijks wisselt een deel van de bezetting volgens een rooster van aftreden. De MR vergadert ongeveer 6 keer per jaar; bijvoorbeeld over de begroting, het jaarplan en de speerpunten van de school. Er is ruimte voor ideeën die worden aangedragen door de ouders, vanuit de kinderraad en door leerkrachten. Deze bijeenkomsten zijn openbaar en de data worden aan het begin van het jaar vastgesteld en gecommuniceerd.

Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR)

Binnen Stichting BOOR, is er de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad. De GMR bespreekt zaken die alle openbare basisscholen of een deel daarvan aangaan. Dit noemen we ‘bovenschoolse onderwerpen’. Ook heeft de GMR een ondersteunende rol bij het functioneren van de MR op elke school. Elke MR wordt door de GMR op de hoogte gehouden van belangrijke ontwikkelingen.

Ouderraad

Op de Clipper bestaat de ouderraad (OR) met diverse ouders en een contactpersoon vanuit het onderwijsteam. De OR houdt zich bezig met de festiviteiten op de Clipper en ondersteunt daarbij de feestcommissie.

4.2              Vrijwillige ouderbijdrage

Scholen mogen ouders een bijdrage in de kosten vragen. Voorwaarden zijn dat deze bijdrage vrijwillig is en de ouders in de Medezeggenschapsraad ermee hebben ingestemd. De bijdrage is voor fesitviteiten buiten de lesactiviteiten om.

Het basisonderwijs is gratis in Nederland. De extra activiteiten die een aanvulling vormen op het onderwijs, worden niet door de overheid bekostigd. Denk hierbij aan het sinterklaasfeest, de kerstmaaltijd of aan het schoolreisje. Deze activiteiten moeten op een andere manier bekostigd worden. Wij vragen u om als ouder/verzorger een vrijwillige bijdrage te leveren om de bekostiging van de festiviteiten mogelijk te maken. Uw bijdrage gebruiken we voor het organiseren van deze leuke festiviteiten voor de kinderen.

Natuurlijk wordt dit geld goed beheerd door de school. Jaarlijks maken we een begroting en een verantwoording. De oudergeleding van de MR van onze school moet hiermee instemmen. De hoogte van de vrijwillige ouderbijdrage bedraagt op onze school €50,00. Daar bekostigen we voor: culturele activiteiten, kerst, schoolkamp, schoolreis en het sinterklaasfeest,

De ouderbijdrage is vrijwillig. Kinderen mogen altijd mee doen. Voor schoolreizen en schoolkamp kunt u een aanvraag doen voor een vergoeding bij Stichting Meedoen in Rotterdam.

4.3 Klachtenregeling

Het kan voorkomen dat u ergens niet tevreden over bent of een klacht heeft. Dit geldt voor ouders en kinderen, maar ook voor de werknemers of als men anderszins deel uitmaakt van stichting BOOR of de aangesloten scholen. De directeur van de school waarover u een klacht heeft, gaat graag met u in gesprek hierover en zal steeds bevorderen dat een gesprek volgt tussen u en degene tot wie de klacht zich richt.

Als dit niet leidt tot een oplossing, kunt u zich wenden tot het bestuur, stichting BOOR. Aan stichting BOOR is een klachtfunctionaris verbonden: mr. M. Sterrenberg. Uw klacht kunt u per e-mail sturen aan: klacht@stichtingboor.nl met vermelding van uw naam, het mailadres waarop u bereikbaar bent en uw telefoonnummer. De klachtfunctionaris neemt vervolgens contact met u op.

Stichting BOOR is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). U kunt uw klacht dus ook indienen bij de LKC. Als u niet daaraan voorafgaand de stap naar de school of stichting BOOR heeft gemaakt, zal de LKC zich inspannen om dit contact alsnog tot stand te brengen. Meer informatie over de werkwijze van de LKC is te vinden op de website: https://onderwijsgeschillen.nl/commissie/landelijke-klachtencommissie-onderwijs-lkc

Een gedetailleerde beschrijvingen van de rol en taken van de klachtfunctionaris, van de externe vertrouwenspersonen, door de landelijke klachtencommissie en van de vertrouwensinspecteurs zijn beschreven in de geldende klachtenregeling van stichting BOOR en te vinden op de website van stichting BOOR.

Externe vertrouwenspersonen

Als één van bovenstaande stappen niet mogelijk is en/of u wilt eerst uw zorgen delen met een onafhankelijke instantie, dan kunt u zich wenden tot één van de externe vertrouwenspersonen van stichting BOOR.

Centraal meldpunt Vertrouwensinspecteurs

Voor klachten op het gebied van (seksueel) geweld, intimidatie, discriminatie, onverdraagzaamheid, radicalisering en dergelijke kunt u ook contact opnemen met het landelijk meldpunt vertrouwensinspecteurs, 0900-1113111.

Verdeling van middelen

Onze school maakt deel uit van Stichting BOOR. Een Stichting met ongeveer 75 scholen. De bekostiging vanuit de overheid (ministerie van OCW) vindt plaats per school. Het bestuur van onze stichting heeft als beleid dat alle scholen de beschikking hebben over de middelen die door OCW voor de school zijn beschikt. Vanuit deze middelen moeten echter ook BOOR Services en de bovenschoolse activiteiten betaald worden. BOOR Services verzorgt onder andere voor de gehele organisatie, de salarisadministratie, werving- en selectie van nieuwe leerkrachten, ICT-diensten, de financiële administratie, verantwoording richting OCW, gemeente en andere subsidieverstrekkers, het regelen van onderhoud aan de schoolgebouwen, ondersteuning bij onderwijskwaliteit en juridische vraagstukken.

De bovenschoolse activiteiten betreffen de salarislasten van de bovenschoolse directie, personeelslasten die in verband met de wet op de privacy niet per school geadministreerd mogen worden, opleidingstrajecten voor de gehele sector en overige kosten voor de gehele sector. Om de kosten van deze diensten te dekken, dragen alle scholen een percentage van de totale baten per school af. De hoogte van dit bedrag is bij elke schoolbegroting zichtbaar. De afdracht wordt zo laag mogelijk gehouden, zodat het onderwijsgeld maximaal bestemd is voor het onderwijsproces op de school.

Sponsoring en giften

Soms willen ouders, bedrijven of anderen de school sponsoren of een gift geven. Onze school houdt zich aan de wet en aan de regels die zijn opgenomen in het Convenant “Scholen voor primair en voortgezet onderwijs en sponsoring” 2020-2022 en zoals opgenomen in de Integriteitscode van stichting BOOR.

Dit houdt onder andere in dat het voor iedereen duidelijk moet zijn dat er sprake is van sponsoring of een gift. In geval van sponsoring moet bijvoorbeeld ook de MR instemmen met de sponsoring. De sponsoring mag de onderwijsinhoud niet beïnvloeden en moet verenigbaar zijn met de pedagogische en onderwijskundige taak en doelstelling van onze school. Bovendien moet sponsoring in overeenstemming zijn met de goede smaak en het fatsoen. Onze school is onderdeel van stichting BOOR. Stichting BOOR is een algemeen nut beogende instelling (ANBI). Dit houdt in dat er fiscale voordelen verbonden kunnen zijn aan een gift aan de school. Sponsoring kan onder omstandigheden belast zijn met btw.

4.3              Ziek melden en verlof aanvragen

Over schoolverzuim

Scholen zijn verplicht ongeoorloofd schoolverzuim te melden bij de leerplichtambtenaar. Soms kan een kind niet naar school en is er sprake van geoorloofd schoolverzuim. Op de website van de Rijksoverheid staat wanneer er sprake is van geoorloofd verzuim.

Geoorloofd schoolverzuim en spijbelen | Leerplicht | Rijksoverheid.nl

Is het niet mogelijk om tijdens de schoolvakanties op vakantie te gaan? Vraag in uitzonderlijke gevallen bij de schoolleiding toestemming voor verlof buiten de schoolvakanties.

Als uw kind ziek is, dient u dit voor schooltijd aan ons door te geven. Dit kan telefonisch, via de website of via de mail. Wij registreren dan alle absente kinderen in Parnassys.

4.4 Schade en verzekering

Het kan gebeuren dat er schade ontstaat. De school is hiervoor verzekerd. Indien er schade ontstaat, zal er gekeken worden waar de aansprakelijkheid ligt. Indien de school geen actieve betrokkenheid heeft gehad bij het ontstaan van de schade, is de school niet aansprakelijk voor de schade en zal de verzekering niet uitkeren.

Telefoon- en smartwatchbeleid

Het gebruik van mobiele telefoons en smartwatches gedurende de schooltijden inclusief is niet toegestaan. We benadrukken hierbij extra dat het meenemen van mobiele telefoons of smartwatches op eigen risico is. Tevens is op school de regel dat zodra kinderen de school binnen komen de mobiele telefoon en smartwachtes uitstaan. Indien uw kind de telefoon of smartwatch toch aan heeft staan of gebruik maakt van de telefoon/smartwatch, zal de school de telefoon/smartwatch innemen en dient deze door de ouders/ verzorgers op school te worden opgehaald. Ook het meenemen van andere devices en het gebruik ervan is niet toegestaan in school.

5       Ontwikkeling en resultaten

5.1  Tussentijdse toetsen

Tijdens een schooljaar observeren we de individuele ontwikkeling van uw kind regelmatig. Daarnaast nemen we ook toetsen af om de voortgang van uw kind te monitoren. Twee keer per jaar nemen we landelijk genormeerde toetsen af met toetsen van IEP. Al deze gegevens leggen we vast in het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys. Als ouder ontvangt u hiervan een overzicht dat wordt besproken tijdens het portfoliogesprek.

Aan de hand van de resultaten, evalueren we het onderwijsaanbod, de leertijd en ons handelen voor de klas. Deze bevindingen nemen we mee in het nieuwe plan van het komende halfjaar.

Meer informatie kunt u nalezen in ons zorgplan. Deze is vindbaar op de website.

5.2    Resultaten einde basisschool

Wat is de doorstroomtoets?

Tot en met schooljaar 2022-2023 maakten alle kinderen aan het eind van de basisschool een wettelijk verplichte eindtoets. Sinds 2024 is de naam veranderd in doorstroomtoets.  Met de doorstroomtoets kunnen kinderen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft het kind een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de kind op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen en bijstellen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De doorstroomtoets is geen examen, kinderen kunnen niet slagen of zakken.

Referentieniveaus

De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau

is. Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school

voldoende of onvoldoende presteert.

Een doorstroomtoetstoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:

  • Hoeveel procent van de kinderen met de eindtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt het fundamentele niveau genoemd).
  • Hoeveel procent van de kinderen met de eindtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de kinderen kunnen behalen.

Ze zeggen dus welk niveau de kinderen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs voor De Clipper.

Wat zijn signaleringswaarden?

Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde minimale waarde, kan dat een signaal zijn dat er iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd. Wanneer het percentage kinderen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.

5.3    Schooladviezen

Elk jaar stappen in Rotterdam ruim 6000 kinderen over van het basis naar het voortgezet onderwijs. Voor al die kinderen moet de overstap zo soepel mogelijk verlopen. Het is de bedoeling dat zij meteen op de goede school en op het juiste niveau terecht komen. Om dat te realiseren is de Overstaproute ontwikkeld. Daarin staan afspraken waar alle Rotterdamse scholen voor basis- en voortgezet onderwijs zich aan zullen houden. Onze school houdt zich aan deze afspraken.

Uitstroom op de Clipper

De ambitie op de Clipper is dat minimaal 55% van de kinderen naar het VMBO-(G)TL of hoger uitstroomt zoals u in de onderstaande tabel kunt zien. Onze ambities voor de toekomst zijn helder voor de komende schooljaren op de volgende pagina.

Schooladvies                       Percentage kinderen

PrO   10,5%

vmbo-b  10,5%

vmbo-b / vmbo-k  5,3%

vmbo-k / vmbo-(g)t  21,1%

vmbo-(g)t  21,1%

havo 15,8%

vwo  15,8%

Eindopbrengsten op de referentieniveaus 

Er is duidelijk een stijgende lijn waar we erg blij mee zijn.

Schoolweging 32,31 
Signaleringswaarde 1F= 85% 1S/ 2F= 43,5% 
202279,12%27,08%
202384,38%29,17%
202496,67%48,33%

Verwachte uitstroomprofielen tot 2027

202520262027
VWO13 %29 %22 %
HAVO/VWO9 %4 %15%
VMBO-T/HAVO26 %12 %11%
VMBO K/T22 %25%19 %
VMBO BK17 %4 %11 %
VMBO B4 %8 %11 %
PRO9 %17 %11 %

5.4    Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Als school streven we er naar de kinderen sociaal-emotioneel competent te laten zijn. De kinderen moeten in staat zijn om op een adequate manier met zichzelf en met anderen om te gaan. Zij moeten hier kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen voor ontwikkelen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig en fijn voelen op onze school. Het begin van een schooljaar is van belang voor de groepsdynamiek en daarom worden de weken tot de herfstvakantie de ‘gouden weken’ genoemd. Na de kerstvakantie besteden wij wederom aandacht aan de dynamiek in de groep. Dit noemen wij de ‘zilveren weken’.

Burgerschapsvorming

Burgerschap speelt een belangrijke rol in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Door middel van lessen en activiteiten burgerschap bereiden we kinderen voor op de samenleving. Op de Clipper werken we met KWINK BURGERSCHAP. We integreren de thema’s in ons kosmisch onderwijs en tijdens 3 projectwerken voor de hele school.

Werkwijze Sociale opbrengsten

We werken cyclisch in een proces van waarnemen, begrijpen, plannen, handelen en evalueren. Het cyclische werken speelt zich in de jaarcyclus van een cursusjaar herhaald af. Dit proces staat beschreven in de beleidsnotitie sociaal-emotionele ontwikkeling.

De kinderen uit groep 6 t/m 8 vullen jaarlijks een kind tevredenheidspeiling in. Wij zijn alert op uitkomsten, maar het is geen reden tot zorg of specifieke acties.

6        Schooltijden

Op de Clipper gaan de deuren ’s ochtends om 8.20 u. open. De kinderen komen via de hoofdingang naar binnen. Om 8.30 u. starten onze lessen met (stil) lezen en verwachten we alle kinderen in de klas. Wij hanteren traditionele schooltijden. De lunchpauze wordt op school verzorgd in de klas en op het plein. Daar zijn geen kosten aan verbonden. Ouders die thuis zelf willen lunchen met hun zoon/dochter, is dat nadrukkelijk mogelijk.

 Voorschoolse opvangSchooltijd Naschoolse opvang
Maandag08:30 – 15:00 
     
Dinsdag08:30 – 15:00 
     
Woensdag08:30 – 12:00 
     
Donderdag08:30 – 15:00 
    
Vrijdag08:30 – 15:00 

De kleutergroepen maken gebruik van het binnenplein. Om het half uur wordt er gewisseld, waardoor er maximaal drie onderbouwgroepen buiten zijn. De midden- en bovenbouw spelen in het grote park aan de achterkant van de school.

In ons gebouw zit kinderopvang van Norlandia. Zij bieden naast kinderopvang ook voor- en naschoolse opvang aan. Regelmatig worden er door de school buitenschoolse activiteiten aangeboden waar kinderen aan mee kunnen doen. De lunchpauze duurt voor alle kinderen van 12.00 tot 13.00 uur. De kinderen blijven een half uur in de klas om te lunchen met hun leerkracht. Het andere half uur spelen ze onder toezicht van het onderwijsteam buiten op het plein.