Nieuws uit groep 6-7-8

Uit groep BB 1—maart 2023—

Nieuwe leerkracht in onze groep

Uit groep BB 3—februari 2023—

Hoera, we gaan op werkweek! 

Bijna alle scholen organiseren wel een werkweek. En dit is goed, want werkweken zijn namelijk te gek! Voor de kinderen een goede kans om verder te ontwikkelen en zelfs voor de ouders is het goed.  

Vijf redenen waarom een werkweek zo goed is voor je kind: 

1. Zelfstandig zijn 

Als kinderen op werkweek gaan zijn ze vaak voor het eerst echt op zichzelf. Ze moeten zich met hun klasgenoten zien te redden. Natuurlijk zijn de leerkrachten wel mee, maar ze zullen zich wel deels moeten zien te redden. Als gevolg daarvan leren ze op eigen benen staan en ontwikkelen ze zelfvertrouwen. Dit stukje zelfstandigheid zullen ze meenemen in de rest van hun leven.  

2. Samenwerken 

Tijdens een werkweek worden veel activiteiten georganiseerd. Daarnaast zullen de kinderen allemaal met elkaar moeten samenwerken. Ook met de kinderen waar ze normaal niet vaak mee spelen. Op school vormen kinderen namelijk al snel groepjes. Door de kinderen in groepjes in te delen tijdens activiteiten, leren zij samenwerken met iedereen. Dit is ook zeker goed voor de ontwikkeling. 

3. Andere omgeving dan thuis 

Thuis is een veilige omgeving voor kinderen. De meeste kinderen zijn graag thuis, omringd door hun ouders. Dit is fijn, maar het is best goed voor een kind om in een andere omgeving te zijn. Hierdoor leren ze anders tegen dingen aan te kijken. Op een werkweek spelen ze de hele dag heerlijk buiten of doen ze andere sportieve of leerzame activiteiten. Even een tijdje geen social media of televisie kijken.  

4. Prestaties belonen 

De meeste kinderen doen altijd ontzettend hard hun best op school. Dit kan best veel energie vergen van een kind. Een werkweek is dan ook een beloning voor de inzet van het kind. Veel kinderen zullen dit ook zo ervaren. Zij zien het als een beloning na een jaar van hard werken.  

5. Persoonlijke ontwikkeling 

Je kunt een werkweek ook zien als een stukje persoonlijke ontwikkeling van een kind. Het kind is voor een poosje weg uit de eigen, vertrouwde omgeving en leert samen te werken met andere kinderen uit de klas. Daarnaast zal het kind door de leerkrachten begeleid worden in plaats van door de ouders. Hierbij zullen zij, indien nodig, hun steun ergens anders moeten zoeken dan bij de ouders. Daarnaast geeft het schoolkamp een stukje vrijheid.  

Er is ruimte voor plezier, klasgenoten en een geweldige ervaring! 

Groetjes uit de bovenbouw. 

Uit groep BB 1—december 2022—

Omdat het bijna kerst is en dat natuurlijk gevierd moest worden hebben we op woensdag 21 december met B1 een feestelijke dag gehad. We zijn de dag muzikaal gestart met de kinderen van het koor, die de school en de ouders mooie kerstliedjes hebben toegezongen.  

Daarna hebben we in de klas verschillende kerst-knutsels aangeboden die de kinderen konden maken. Zo was er de dubbele kerstster, die met glittter versierd kon worden. Ook was er een rendieren-gezicht van houten stokjes. Er werden kerstballen gedecoreerd en verschillende soorten kerstboompjes geknipt en geplakt. De kinderen zijn er druk mee bezig geweest. 
De kinderen hebben heerlijk geknutseld en het resultaat was een prachtig versierde klas.  

Aan het einde van de dag kwamen de kinderen terug op school om gezamenlijk te eten tijdens het kerstdiner. Hiervoor zouden de kinderen allemaal lekkere dingen meenemen naar school. (Van loempia’s en pizza’s tot kipnuggets en tiramisu). Het was een gezellige avond! 

Uit groep BB 3—november 2022—

Unieke rekenmethode voor het basisonderwijs | Methode Rekenkracht

Zoals u tijdens de informatieavond heeft gehoord zijn wij dit jaar op de Clipper gestart met een nieuwe rekenmethode, genaamd Rekenkracht. 

  • De methode Rekenkracht werkt vanuit leerlijnen, tussendoelen en toetsen.  
  • Deze zijn afgestemd op de referentieniveaus. Zo krijgen leerkrachten waardevolle inzichten in waar leerlingen op de leerlijn zitten.  
  • De analyse laat op categorie- en leerdoelniveau de beheersing of uitval zien.  
  • Met de afname en analyse stel je vast wat het niveau van een leerling is, wat het uitgangspunt is voor het opstellen van het (les)programma. 
  • Bij ieder onderwerp zijn concrete leerdoelen geformuleerd en geordend van gemakkelijk naar moeilijk.  
  • Voor ieder leerdoel zijn er instructies, oefenmateriaal en toetsen beschikbaar.  

Hoe werkt deze methode in de praktijk? 

  • De leerkracht heeft zich van tevoren verdiept in de instructie van die dag. 
  • Alle leerlingen die met hetzelfde domein bezig zijn krijgen dezelfde instructie op het bord, al dan niet aangepast aan het niveau. 
  • Tijdens de instructie wordt er in stappen uitgelegd wat er gebeurt. 
  • Daarbij wordt er veel gebruik gemaakt van modellen. 
  • Na de instructie gaan de leerlingen in tweetallen, dat noemen wij tweetalcoach aan de slag met de opdrachten, waarbij de leerlingen om en om een som maken en verwoorden wat ze doen. 
  • Zo wordt er dagelijks geoefend met een domein, dit kan in een oefenboek, een kaartenset, een werkboek of digitaal zijn. 

Voor sommige leerlingen is het werken met modellen even wennen, maar eenmaal bezig lukt het vaak wel. 

Hiermee hopen we dat onze resultaten nog beter worden! 

Groetjes uit de bovenbouw   

Uit groep BB 1—september 2022—

In de bovenbouw zijn wij met kosmisch onderwijs begonnen aan het thema ‘Inheemse Amerikanen’. Op de website van Da Vinci, de methode-ontwikkelaar is deze naam inmiddels gangbaar. Maar de papieren versie geeft als titel Indianen. In een interessant gesprek hebben we uitgelegd waarom deze naam niet juist is en we de term ‘Inheemse Amerikanen’ gebruiken

De volgende lessen zijn al aan bod geweest: 

  1. Inheemse Amerikanen: over hoe deze mensen in Amerika gekomen zijn 
  1. Geloof: over verschillende scheppingsverhalen 
  1. Andere volken in Amerika: over de invloeden van andere volken in Amerika 
  1. De bizon 

Deze lessen komen nog aan de orde: 

  1. De cactus 
  1. Koud Klimaat: de kenmerken van een koud klimaat 
  1. Dagelijks leven in Nederland 
  1. Dagelijks leven in de VS: overeenkomsten en verschillen 

Binnen het thema krijgen de kinderen lessen, onderzoeken ze zelf, analyseren ze proefjes en maken ze creatieve (schrijf)opdrachten.