Nieuws uit groep 1/2
Uit groep O1—mei 2023—
De komende tijd werken we in de klas aan het thema zomer. Binnen dit thema bespreken we de eigenschappen van de zomer, de postbode, het water, de vissen, schelpen en waterplanten en dieren.
Wij zijn in de klas met elkaar in gesprek gegaan over een jaar, de seizoenen en de maanden.
We zijn begonnen met de maanden van het jaar. Welke maanden zijn er? En wat gebeurt er als december voorbij is? Deze vragen vonden de kinderen erg lastig. Want het is eigenlijk wel gek dat er na december niks op de tijdlijn staat.
We hebben met elkaar de tijdlijn van de muur gehaald en op de grond in een cirkel gelegd. Op die manier konden wij met elkaar om het jaar heen lopen. En ook meerdere jaren lopen door meerdere rondjes te lopen.
Na het gesprek over de jaren zijn we in gesprek gegaan over de seizoenen. De kinderen kunnen al veel vertellen over de herfst, winter en lente.
Na het gesprek hebben we een seizoenscirkel neergelegd. Met de seizoenscirkel kunnen de kinderen precies zien wanneer een seizoen begint en eindigt.
Een van de kinderen weet heel goed te vertellen dat een seizoenscirkel ook wel een cyclus wordt genoemd. Want het begint steeds opnieuw, net als bij de kikkers en vlinders.
Volgende week gaan we verder praten en werken over de seizoenen, daarnaast bekijken we de wereldkaart en leren we over de postbode. De kinderen zijn erg nieuwsgierig en enthousiast om hiermee verder te gaan.

Uit groep O4—april 2023—
In de lente begint veel nieuw leven. Er worden jonge dieren geboren. Uit een ei kan een kuiken geboren worden. Dat is dus ook nieuw leven. Een ei is een teken van nieuw leven. Daarom eten wij met Pasen eieren. Pasen is het feest van nieuw leven.
Er zijn twee soorten eieren: eieren waar geen kuiken in groeit en eieren waar wel een kuiken in groeit. De eieren waar geen kuiken in groeit, kopen wij in de winkel of bij een kippenboer. Die eieren eten wij op.
Wij hebben eieren van thuis meegenomen naar school en die hebben we gekookt. Wij hebben een aantal dingen ontdekt: Een zachtgekookt ei gaat eerder uit het gekookte water dan een hardgekookt ei. We hebben ook een ei met een garde geklutst en gebakken. En we hebben een spiegelei gebakken. Een gebakken ei smaakt anders dan een gekookt ei. Zonder zout smaakt een ei anders dan met zout.

Voor het paasontbijt hebben we een eierdopje knutselt, zie hier het resultaat van ons harde werken:

Uit groep O3—maart 2023—
Leskist Bashi
Op maandag 13 maart kreeg O3 bezoek van een dansdocent van SKVR. (Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam)
Ter voorbereiding op de les is in de klas het prentenboek van Bashi de witte olifant voorgelezen.
Daarna zijn wij met z’n allen naar het speellokaal gegaan. Hier was de dansdocent en er stond een mand in het lokaal. De kinderen waren erg nieuwsgierig naar wat er in de mand zat.

Er werden vragen gesteld over het prentenboek van Bashi. De kinderen hadden goed
geluisterd en opgelet en wisten de meeste vragen te beantwoorden.
Vervolgens gingen de kinderen in het speellokaal een plekje zoeken zodat ze ruimte hadden om te bewegen. De dansdocent gebruikte het verhaal als rode draad voor de
dansbewegingen. De kinderen vlogen als een vogel, stampten als een olifant, deden een aap na en kronkelden als een slang.
Dansen
Tot slot kregen ze opdracht om met een veertje op de hand, schouder en hoofd te bewegen en de veer moest blijven liggen. Dit vonden de kinderen een echte uitdaging en soms een beetje moeilijk. Iedereen deed z’n uiterste best en enthousiast mee. Al met al een super leuke les!
De leskist blijft een paar weken op school. We geven dus nog meer lessen rondom het prentenboek. Het gaat dan over slangen, vlinders, tijgers en kameleons.

Uit groep O2—februari 2023—
Klimaatcrisis met kleuters
Deze maand hebben we in de onderbouw het thema smelten en vriezen behandeld. Dat was ook nu weer een uitdaging omdat er de laatste jaren buiten bitter weinig te zien is van de winter.
Op een kleine beetje kou na hebben de meeste kinderen de winter nog niet echt ervaren. Sommigen hebben zelfs nog nooit een dik pak sneeuw gezien of ervaring opgedaan met natuurijs! Omdat we geen beschikking hadden over natuurijs zijn we zelf maar gaan invriezen met behulp van de vriezer en lieten we kinderen op deze wijze kennismaken met het fenomeen.

Temperatuur
De kinderen hebben geleerd dat de temperatuur van invloed is op vriezen. We hebben daarom met een echte binnen- en buitenthermometer de temperatuur leren aflezen.
We hebben geleerd over het vriespunt en wat dat met b.v. water of zand doet.
Jammer genoeg konden we niet buiten ervaren hoe bevroren water eruitzag.
Wel hebben we gesproken over allerlei soorten neerslag en de invloed van de temperatuur. (hagel, sneeuw, motregen, mist e.d.)
We hebben geleerd wat een weerbericht is en waarom het belangrijk is om te weten welk weer het wordt. Je kunt immers op een zomerdag niet in je winterjas naar school net zomin je op een winterdag in je korte broek –naar buiten gaat.
Verder hebben we interessante gesprekken gehad over plekken op aarde waar het altijd koud of warm is. Op de aardbol leerden we over de noord- en zuidpool en dat in het midden van de aarde de evenaar loopt. Kunnen op de noord- en zuidpool ook mensen en dieren leven en hoe passen ze zich aan?
IJsbeer

De foto van een ijsbeer op een steen (ipv ijs) maakte diepe indruk. Wat was hier aan de hand?
U gelooft het of niet maar ook met kleuters kan je een gesprek voeren over de klimaatcrisis.
Volgens een van de kinderen werd het iedere winter een graadje warmer en daardoor ging er veel ijs smelten. De conclusies volgden elkaar op. Dat water wat ontstaat door smelten, (dat hadden we gezien met het ijs uit de vriezer) stroomde de zee in, waarmee de zee wel heel er vol werd.
Veel kleuters vroegen zich af of het land dan niet ging overstromen…
Soms sta je als juf ook met je mond vol tanden. Zoveel vragen waar je ook geen antwoord op weet.
We hebben gesproken over de opwarming van de aarde. Dat we goed voor de aarde moeten zorgen, voor de dieren en de natuur. Dat we niet zomaar rommel moeten weggooien op straat of in de zee.
En dat allemaal n.a.v. een simpel thema….smelten en vriezen.
Uit groep O1—januari 2023—
Licht en donker
De afgelopen weken hebben we in de onderbouw gewerkt aan het thema licht en donker. De kinderen vonden de start van het thema best lastig, want wat hoort er allemaal bij licht en donker? In de klas zijn we met elkaar in gesprek gegaan. Tijdens het kringgesprek mochten de kinderen vertellen wat te maken kan hebben met licht en donker. Al snel kwamen we er met elkaar achter dat licht en donker op verschillende manieren zichtbaar wordt. We dachten daarbij na over dag en nacht, lichte en donkere kleuren (kleurnuances) en zwart en wit. Ook hebben we gesproken over het maken van licht als het donker is, wat gebruik je daarbij, bijvoorbeeld een lamp of kaars.

Schaduwen
Veel kinderen brachten daarvoor een zaklamp mee naar school. We zijn met elkaar licht gaan maken in het donker door met de zaklamp te schijnen door de klas maar ook door licht te schijnen in bouwwerkjes, want zo kan je licht in een huisje maken. De kinderen zagen een donkere vlek ontstaan die we schaduwen noemen. Samen hebben we schaduwen gemaakt en de kinderen vroegen zich af hoe die er nu eigenlijk komen. De leerkracht is daarop met de kinderen op onderzoek uitgegaan en leert de kinderen wat ze met de schaduw zien gebeuren, als de zaklamp verplaatst, dan doet de schaduw dat ook. De kinderen zijn zelf gaan ontdekken door schaduwen te maken en om te trekken op papier.

Het is erg leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen bezig te zien met een zaklamp.
Zo ontdekken ze de invloed van licht op de verschillende objecten.
Uit groep O4—december 2022—
In het begin van het schooljaar zijn er de “Gouden Weken” en na vakanties de Zilveren Weken”. In die weken wordt er aan groepsvorming gewerkt door leerkracht en leerlingen.

In O4 hebben de leerlingen in een van die weken een prentenboek gekozen om voor te lezen: Het Kleine Kamertjes Kasteel. Zij hebben met elkaar bedacht dat zij zo’n kasteel ook wel zouden kunnen bouwen. Er kwam een plan: als nu ieder kind doosjes van thuis meeneemt naar school…. Met hulp van (klassen) ouders kwamen de dozen op school. Met elkaar hebben we het kasteel van kosteloos materiaal gebouwd, in elkaar gelijmd en vervolgens heeft iedere leerling met plezier en enthousiasme een stukje van het kasteel geverfd.

Uit groep O3—november 2022—

Op 12 november kwam de Sint aan in ons land. Een week ervoor keken we al naar het Sinterklaasjournaal in de klassen. De kinderen zaten dan vol spanning en met open mond te kijken of dachten juist enthousiast mee met allerlei problemen. Zoals bijvoorbeeld met het probleem dat de boot was gezonken! Wat een reacties gaf dat in de klas. Wat moet Sinterklaas nu doen? Hoe moet de Sint nu naar Nederland komen? Welke vervoermiddelen zijn er allemaal? Hoe moest dat nu met de cadeautjes? We hebben meegedacht over een oplossing. De één kwam op de trein, de ander op de camper en het vliegtuig maar er waren ook kinderen die zeiden we sturen gewoon iemand uit Nederland die een nieuwe boot kan maken! Wat een verrassing was het dat de Sint echt met het vliegtuig kwam. Ze raakten er niet over uitgepraat.

Kortom de toon was gezet voor het thema Sinterklaas. Na het gesprek over de aankomst hebben we een woordweb gemaakt. De kinderen vertellen dan zoals altijd wat ze al van het thema weten, maar ook wat ze nog willen weten. Bij de woorden plakken we de woordkaarten van het thema zodat de kinderen er ook een beeld bij hebben. Daarna zijn de kinderen gelijk enthousiast aan de slag gegaan met allerlei werkjes zoals een mooie kleurplaat, een cadeautje versieren met zelf geknipte vierkantjes, een mijter of pietenmuts beplakken met propjes crêpepapier, een mijter voor het sinterklaasfeest of de zak van Piet gevuld met cadeautjes uit het speelgoedboek. Deze werkjes dragen allemaal bij aan het ontwikkelen de fijne motoriek, de ooghandcoördinatie en de creativiteit van de kinderen.

De klas is mooi aangekleed in Sinterklaassfeer. Er hangen slingers en er staat een thematafel waar ze de aankomst van de Sint in de haven kunnen naspelen met de pakjesboot. Op het digikeuzebord kunnen de kinderen nog diverse andere activiteiten kiezen die met het thema te maken hebben. Dit zijn taalwerkjes zoals bijvoorbeeld een memoryspel, een rijmspel of het verdelen van sintwoorden in klankgroepen (klapjes) of het stempelen van sintwoorden. Daarnaast doen ze rekenwerkjes zoals het pepernotentelspel of het wegen van pepernoten en stukjes wortel met een echte weegschaal zodat ze de begrippen licht/zwaar/even zwaar, meer/minder/evenveel/veel/weinig leren.
Ook kunnen ze werken in de sinthoek op de gang waar ze Sint en Piet kunnen spelen door zich om te kleden en een rollenspel te spelen, in het grote boek te schrijven, speelgoed te bestellen, pakjes in te pakken, het verdeelspel te spelen bij de openhaard door de schoen, laars of klomp te vullen of als bakpiet diverse lekkernijen te bakken en te verkopen in de pietenbakkerij.
Naast de Sinthoek zijn de constructieve opdrachten favoriet zoals bijvoorbeeld het bouwen van een sinterklaasboot, pakjes, sint- en pieten met blokken, lego of duplo. Kortom genoeg aanbod om mee te werken en van te leren!
Hartelijke Sint en Pietgroetjes van onderbouw 03

Uit groep O2—oktober 2022—
Half oktober zijn wij gestart met het thema herfst.
Daar hoort natuurlijk een thema hoek bij. Wij hebben een hele leuke themahoek neergezet, namelijk een bos. In het bos zijn de kinderen aan het ontdekken wat er allemaal voor vruchten, zaden en blaadjes in het bos voorkomen. De kinderen werken in deze hoek met een heleboel toewijding. Ze versieren de boom met wat zij in het bos vinden. We hebben leuke mandjes neergezet zodat ze kastanjes en eikels en dennenappels kunnen zoeken. Het versieren van de boom vinden zij nog veel leuker.

De kinderen houden van verzamelen. Ze vinden het leuk om dingen van de herfst mee te nemen de klas in. Het krijgt dan een mooi plekje op de belangstellingstafel. Zo kunnen we erover praten en leren. We hebben vorige week een wandeling gemaakt en we zijn op zoek gegaan naar verschillende bladeren. Soms gaan de kinderen in het weekend naar het bos of park. Daar zijn ook vaak dingen te vinden van de herfst zoals kastanjes, eikels, hazelnoten of beukenootjes. Leuk om met uw kind te zoeken in de herfstvakantie!
Met deze verschillende natuurlijke materialen kun je ook leuke werkjes maken en hier gaan we de komende periode weer mee aan de slag! Na de herfstvakantie zijn we dus nog volop bezig met het thema. We hebben ook een start gemaakt met het woordweb. Een woordweb maken we om de woordenschat van de kinderen uit te breiden. Deze keer woorden over de herfst. Vaak komen er nog nieuwe woorden bij.

Uit groep O1—september 2022—
Deze week is het de week tegen pesten. In de onderbouw zijn wij aan het werk gegaan met het prentenboek ‘Grapje’.
Aan het begin van de week hebben de kinderen een brief gekregen van Ziva de zebra. Ziva is een beetje anders want zij heeft geen strepen. Ziva wordt op school gepest. Ze weet niet wat ze moet doen, daarom vraagt ze aan de kinderen om hulp.
De kinderen waren ontzettend betrokken bij Ziva, ze kwamen met allemaal verschillende ideeën; ‘juf, ze kan zwarte strepen op zichzelf verven, dan pesten ze haar niet’ en ‘Ze kan zeggen: Stop houd op ik vind het niet leuk dat je grapjes maakt’.
Alle ideeën hebben we met elkaar in een brief gezet en naar Ziva gestuurd. De kinderen hebben de hele dag gewacht op een reactie van Ziva. Aan het einde van de middag was het dan zo ver.
Ze zaten aandachtig te luisteren naar wat Ziva had geschreven. Na de brief zijn we het prentenboek gaan voorlezen om het hele verhaal van Ziva te horen.
De rest van de week zijn we in de klas aan de slag gegaan met het verhaal van Ziva. De kinderen zijn de brief gaan stempelen met elkaar, ze hebben een zebra gemaakt, er zijn afspraken gemaakt hoe we met elkaar om gaan en we hebben heel veel spelletjes gedaan om elkaars gevoel te leren kennen.
Het is voor de kinderen een hele leuke en leerzame week geweest, waarin we elkaar beter hebben leren kennen. De betrokkenheid van de kinderen bij elkaar en bij het verhaal is enorm. Ze leven met elkaar mee en helpen elkaar als het nodig is.
