Weekverslag 48 onderbouw

Sinterklaasgebeurtenissen

Ook deze week hadden we jammer genoeg te maken met ziekte bij de juffen maar we hebben het weer redelijk opgelost. Gelukkig konden alle kinderen de hele week naar school.  
Zo hebben we samen kunnen genieten van de voorbereidingen op het sinterklaasfeest.  

Pietengym

Maandagochtend hadden we pietengym. Meester Peter had in het grote gymlokaal leuke dingen klaargezet waar alle kleuters naar hartenlust hun pietenskills konden oefenen. Na afloop kregen ze een heus pietendiploma.  

Rommelpiet!

Op maandagmiddag werd de kinderen verteld dat zij de volgende dag hun schoen mee mochten nemen naar school. Op dinsdag hebben we die op school gezet. 
We hadden het allemaal wel een beetje verwacht. Rommelpiet was inderdaad in de avond gekomen en had een behoorlijke troep achtergelaten. Gelukkig dat niet alleen. Er was voor ieder kind een klein cadeautje maar die moesten we in sommige klassen wel zoeken. Bij juf Ellen lag er een heuse plattegrond die aanwijzingen gaf en bij juf Edith hadden de pieten de cadeautjes in de schoorsteen verstopt.  

Op deze dag zien we hoe goed de kinderen op school kunnen opruimen. In no-time ligt alles weer op de juiste plek en lijkt het alsof rommelpiet nooit is geweest.  

Een spannende week waarin de kinderen ruimte nodig hebben om hun spanning af te reageren. Zij doen dit door o.a. lekker samen te spelen, te tekenen en te kleuren.  

Lesdoelen

We werken in dit soort weken iets minder intensief aan andere doelen maar geven de kinderen veel tijd om samen te zingen, verhalen te lezen en ontspannen te spelen.  

We hebben wel gewerkt aan plaatsbepalende begrippen als, ervoor, erachter, tussen, in, op en boven.  

Conservatiebegrip

In sommige groepen is het conservatiebegrip aangeboden.  
Op het internet staat: 
Conservatie is begrijpen dat een hoeveelheid niet afhangt van de schikking en de plaats die het inneemt in de ruimte. 
Of ook wel: 
Conservatie  is inzien dat een hoeveelheid onveranderd blijft zolang er niets wordt bijgevoegd of weggenomen, wat men er verder ook aan verandert. 
 
We vergelijken daarbij bijvoorbeeld: 4 grote ingepakte cadeautjes met vier pepernoten. 
We leggen daarbij de vraag voor aan de kinderen om te beredeneren wat of meer is. De meeste kinderen zullen zeggen dat de vier grote pakjes meer zijn dan de vier pepernoten. (die zijn immers kleiner) We leren de kinderen dat een hoeveelheid ook gelijk is ondanks de grootte van het voorwerp.  
Niet ieder kind is rijp genoeg om dit principe al te begrijpen. Meestal komt dat later wel.  

Sinterklaasfeest

Ten slotte was er het Sinterklaasfeest. Het was echt heel gezellig. Samen met de kinderen uit de groepen 1 t/m 5 hebben we de sint opgewacht in de aula. Sint was een beetje de weg kwijt maar kwam gelukkig uiteindelijk via de nooduitgang de school binnen. De onder- en middenbouw hebben daar een lied voor de sint gezongen. 
Daarna mochten de kinderen naar hun eigen klas. Sinterklaas heeft iedere klas een bezoekje gebracht en hij wist natuurlijk weer alles van ons. In het groten boek staat immers alles 😉 
Toen sint uit de klas vertrok hadden de pieten voor elke klas een zak met cadeautjes achtergelaten. Wat waren de kinderen blij met hun cadeaus! Samen hebben we lekker chocolademelk gedronken met een lekker speculaasje erbij. De rest van de ochtend is er fijn gespeeld en hebben we spelletjes gedaan, gelezen en het sinterklaasjournaal gekeken.  

Op naar kerst….

Maandagochtend nemen we de tijd om samen na te praten over het feest.  
En daarna……..starten we met de voorbereidingen rondom het kerstfeest. Binnenkort ontvangt u hierover meer informatie. 


Oud nieuws

24 maart 2023 Nieuwsbrief maart 2023
23 maart 2023 Nieuws uit de groepen
3 maart 2023 Nieuwsbrief februari 2023
21 februari 2023 Open dag
27 januari 2023 Wist u dat