Weekverslag 46 onderbouw

Zoals u ziet leiden we u voor het verslag van de week in de onderbouw naar de website.  
De website van school wordt geactualiseerd en we willen deze ook goed gaan inzetten om de communicatie en betrokkenheid van de ouders te vergroten. In dit wekelijks verslag leest u wat we de afgelopen week op OMBS de Clipper in de onderbouw hebben gedaan.  
Het is een greep uit de activiteiten die we hebben aangeboden in de klas.  
In de groepen 1 en 2 van de onderbouw werken we iedere week aan diverse doelen. Deze doelen verpakken we in een activiteit. We noemen dit aanbod.  
Soms bieden we lessen aan in de kring, we leren bijvoorbeeld tellen met stappen van twee. Regelmatig gebruiken we het digibord om deze lessen ook visueel aantrekkelijk te maken. We maken ook veel gebruik van concreet materiaal.  
 
De afgelopen week en de komende twee weken staan volop in het teken van sinterklaas. We volgen natuurlijk alle gebeurtenissen op het sinterklaasjournaal en de kinderen kijken daar dan ook steeds naar uit. We proberen in ons aanbod aan te sluiten bij een thema. Samen praten, werken, zingen en spelen we over het thema en luisteren we naar verhalen.   

Wat hebben we gedaan: 

  • We hebben een woordweb over sinterklaas gemaakt om de woordenschat uit te breiden. Daarbij leren we nieuwe woorden als mijter, baret, stoomboot, wimpels, staf, haard, kruidnoten en pakje. We leren deze woorden te gebruiken in zinnen.  
  • We leren rekening houden met elkaar, je kunt niet altijd doen wat je zelf wilt, soms wil iemand anders iets anders doen en hoe ga je daarmee om. Je hebt deze vaardigheden nodig om samen te kunnen spelen en zeker als je wilt leren samenwerken.  
  • Tellen, heel veel tellen, sommige kinderen moeten dat nog leren en zij proberen de getalrij tot 6 te oefenen. Andere kinderen leren tellen tot 10 of 20, afhankelijk van hun eigen ontwikkeling.  
    Er zijn ook kinderen die leren gebruik te maken van structuren. Zij tellen in tweetallen of groepjes van 5.  
  • Soms zijn we bezig met letters, hoe klinken ze en hoe zien ze eruit. Deze weken staan de S van sint en de P van piet centraal. We bedenken er allerlei woorden mee en sommige kinderen vinden het leuk om de letters te leren schrijven. Veel kinderen doen dit eerst op hun eigen manier. Ontluikende geletterdheid noemen wij dat. Als kinderen verder zijn in hun ontwikkeling leren we de letters op de juiste manier te schrijven. Sommige kinderen leren dit al in groep 2 maar anderen in groep 3.  
  • Om de ontwikkeling van de motoriek te verfijnen hebben we deze week schrijfpatronen geoefend en in andere klassen zijn er vouwwerkjes gemaakt. In deze spannende tijd vinden de kinderen het ook vaak prettig om lekker rustig te zitten kleuren. Daarvoor mogen ze soms een kleurplaat kiezen en leren ze gelijk netjes binnen de lijntjes te kleuren.  
  • Om een cadeautje te kunnen inpakken moet je leren hoeveel papier je nodig hebt. We meten daarom met een pakje hoeveel papier we moeten afknippen. Sommige kinderen kunnen de hoekjes al netjes invouwen en vastplakken. Misschien mag uw kind dit thuis ook eens proberen? 
  • En verder tellen we achteruit op de aftelkalender zodat we weten hoeveel nachtjes we nog moeten slapen voordat het sinterklaasfeest is op school. In het volgende weekverslag daarover meer.  

Hoera………sinterklaas!

De kinderen komen steeds meer in sinterklaasstemming, dat brengt ook soms wat spanning mee.  
Nogmaals, de tips op deze website kunnen soms helpen……. 
https://www.loes.nl/tips/basisschoolkind/opvoeden/raakt-jouw-kleuter-in-de-stress-door-sinterklaas.html 


Oud nieuws

19 november 2021 Weekverslag 46 onderbouw
18 november 2021 Voortgangsgesprekken
5 oktober 2021 5 oktober De Dag van de Leraar
5 oktober 2021 Kinderboekenweek
16 juli 2020 Hoera! Het is zomervakantie!