Weeknieuws 49 uit de onderbouw

Dag sinterklaas…..

We hebben Sinterklaas nog niet uitgezwaaid of het volgende thema biedt zich aan; Kerstmis. Een prachtig feest om te vieren met jonge kinderen, maar wat een overgang. 
 
Soms plannen we even een overgangsdagje tussen twee thema’s. De kinderen kunnen dan even wennen aan het idee dat  we over iets anders gaan praten en werken. Bij Sinterklaas en kerst is hier nauwelijks tijd voor. In razend tempo gaan we verder.  

De boom versieren……

Toch hebben we geprobeerd om de kinderen de ruimt te geven om al hun belevenissen te verwerken. Zo hebben we maandag uitgebreid gesproken over pakjesavond en mochten de kinderen lekker spelen. Er werd nog uit volle borst gezongen voor sinterklaas.  

Dinsdag hebben we voorzichtig de kerstboom in de klas geïntroduceerd. We hebben hem in alle rust samen prachtig versierd! 

Kerstafette

Woensdag waren we daarom klaar voor de kerstafette. Door de hele school werd er geknutseld om de school in gezellige kerstsfeer te brengen. Veel kinderen hadden hun kersttrui, mooie jurk, haarband, oorbellen of iets dergelijks uit de kast gehaald.  
Onder het genot van vrolijke kerstmuziek hadden we een gezellige creatieve ochtend.  

Aftelkalender

Opnieuw zijn we bezig met tellen en deze keer zetten we de aftelkalender in om te bepalen hoeveel nachtjes slapen het is tot het volgende hoogtepunt. Het vieren van het kerstfeest…..nog zoveel nachtjes en wanneer begint de kerstvakantie? 
Ook leren we de dagen van de week benoemen maar ook wat morgen en gisteren was. Dit is eigenlijk het begin van het rekenen in tijd.  

Woordenschat

We lezen en/of luisteren deze periode veel naar verhalen en prentenboeken. Zo leren de kinderen iedere dag weer nieuwe woorden.  
Wat is een kerstkrans, wat is een denneboom en waarom heeft die naalden en geen bladeren? 
Wat is een kerstklok? Kun je daar de tijd op zien? 
Wat is een rendier, rent die de hele dag? en…een piek en …..valt een vallende ster niet op mijn hoofd? 
Het zijn veel dingen waar we als volwassene niet altijd bij stil staan. We nemen soms aan dat al die woorden wel worden begrepen. Door uw en onze feedback leert een kind niet alleen nieuwe woorden maar ook steeds meer woordbetekenissen. Een klok bijvoorbeeld, het kan een instrument zijn waarop we de tijd kunnen aflezen maar ook een belvormig instrument zijn wat een geluid voortbrengt. Belangrijk bij nieuwe woorden is dat de kinderen ook het lidwoord leren wat erbij hoort. Het rendier, de kerstkrans, de klok en het klokje bijvoorbeeld.  

En verder……


We zijn tijdens het knutselen veel bezig met het ontwikkelen van de fijne handmotoriek. Dit oefenen we veel bij tekenen en kleuren maar ook met knippen, vouwen en kleien.  
 
Ook deze week weer aandacht voor begrippen en voorzetsels. Zo oefenden de kinderen met gym de plaatsbepalende begrippen: op de bank, naast de bank, voor de bank, onder de bank enz.  
 
We oefenen vanaf deze week een aantal liedjes. Op het kerstfeest kunnen we die dan met alle kinderen zingen!


Oud nieuws

30 september 2022 Nieuws uit de groepen
23 september 2022 Grapje moet kunnen toch?!
23 september 2022 Gi Ga Groen
23 september 2022 Nieuwsbrief
2 september 2022 Algemene ouderavond