Thema lente deel 2

Werken aan woordenschat.

We werken veel aan het uitbreiden van de woordenschat. Als uw kind regelmatig nieuwe woorden hoort, leert het ze spelenderwijs beter begrijpen.  
Eerst leert een kind een woord aanwijzen en daarna leert het om zelf het woord te benoemen. 

Hoe doen we dat? Werken aan woordenschat. 

Woorden uit de context.  
We kiezen daarvoor vaak woorden die iets met elkaar te maken hebben. Dan wordt het voor kinderen eenvoudiger om nieuwe woorden te leren. We werken daarom vaak rondom een thema.  
We maken vaak op het bord een woordweb. We plakken de plaatjes van het thema op het bord en schrijven de woorden erbij. We benoemen vaak dagelijks de woorden van het woordweb of we vragen of de kinderen er iets over kunnen vertellen of een mooie zin van kunnen maken.  

Andere lesactiviteiten

Daarnaast gebruiken we de woorden vaak in andere lessen. We spelen memory of andere lesactiviteiten met de woorden en sommige kinderen vinden het leuk om woorden na te stempelen of na te schrijven.  
Als we nieuwe woorden aanbieden zijn we gelijk duidelijk. We laten de kinderen niet raden. We vertellen direct hoe iets heet. Door het gelijk goed voor te doen kunnen de kinderen dit beter onthouden.  

Thuis

U kunt hier thuis ook aan werken. Het hoeven niet altijd woorden rondom ons thema te zijn. U kunt ook drie plaatjes op uw koelkast hangen.  
Magnetron-waterkoker-mixer. 
Elke dag gebruikt u deze woorden terwijl u ze aanwijst, later kan uw kind dit zelf doen. Zo breidt u spelenderwijs de woordenschat uit. Na een week plakt u weer nieuwe plaatjes erbij. Zo leert u uw kind nieuwe woorden van de keuken. U kunt dit natuurlijk doen met een thema dat uw kind thuis bezighoudt. Dat kan van alles zijn. Leuk als u dan ook nog verhalen of prentenboeken leest die weer bij het onderwerp van uw kind zijn of haar interesse past.  

Rekenen: tellen 5-structuur.

We hebben geteld met de 5-structuur. Kinderen leren dat je niet altijd alles 1 voor 1 hoeft te tellen. 
Handig tellen kun je door te tellen in tweetallen, 2-4-6-8-10 enz maar ook in 5-tallen (5-10-15-20) 
We hebben daarvoor eierdozen gebruikt. In een rijtje liggen 5 eieren en daarnaast ook nog 5. Hoeveel eieren zitten er dan in een doos of in twee dozen? 
Hier vindt u leuke ideetjes die u met uw kind kan doen:

Tangram

We hebben een tangram van een ei gemaakt. De kinderen leren netjes inkleuren (trainen van de fijne handmotoriek) en precies en nauwkeurig uitknippen.  
Daarna maken we er weer een mooi figuur van. 
Het doel van deze oefening is dat de kinderen leren dat je een geheel in stukken kunt verdelen en ook weer samen kunt voegen tot dezelfde of een andere voorstelling.  

Letters en klanken

We hebben met de kinderen die eraan toe zijn weer gesproken over letters en klanken. Een letter is een geschreven klank. Een klank kun je horen in b.v. een woord. Een letter is een klank zoals je hem schrijft.  

Emoties

In deze week hebben we gepraat over de emotie blij: waar word je blij van en hoe kan een ander zien dat je blij bent. Kun je iemand anders ook blij maken en hoe doe je dat? 

Zoals u begrijpt is dit maar een deel van de activiteiten. Volgende week lichten we weer andere activiteiten toe.


 
 


Oud nieuws

6 juni 2022 Week van de lentekriebels
6 juni 2022 Schoolreisje onderbouw
22 april 2022 Laatste week zand en stenen
22 april 2022 Koningsspelen
14 april 2022 Fijne paasdagen