Nieuws uit de onderbouw

Zo zaten we lekker samen met de kinderen in de zandbak, jas uit en het zonnetje scheen. Vandaag natte sneeuw! De verwarring was groot bij de kleuters, juf mag ik zonder jas? Het is voor de kleuters soms maar moeilijk te begrijpen dat het weer zich niet laat dwingen…….

Kleutergym 

Vandaag dus lekker naar het speellokaal, lekker gymmen, gelukkig vinden de kinderen dat ook fijn.  
Zoals u weet gymmen de kinderen in hun ondergoed. Ze vinden dat, net als wij heel normaal. Ze worden nog niet gehinderd door schaamte, gelukkig maar. Het is dus nog niet nodig om hen gymkleding mee te geven. Het is heel goed ook om te zien dat veel kinderen zichzelf al goed kunnen aan- en uitkleden. Dat is ook goed voor hun zelfvertrouwen. Wist u dat we op school de kinderen ook leren om hun kleren netjes op te vouwen? Zo leren we hen zorg te dragen voor hun spullen en er zuinig op te zijn en niet kwijt te raken.  

Sociaal/emotionele ontwikkeling

Deze week hebben we aandacht besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling van uw kind.  
Dat doen we overigens iedere week. Soms besteden we een specifiek moment in de week om te praten over een bepaalde emotie, zoals boos, bang of blij. Ook praten we over iets samen delen, aardig zijn of bijvoorbeeld jokken.  We gebruiken de methode Soemo als inspiratiebron om onze lessen voor te bereiden.  
Ook tijdens het spelen, werken, buiten spelen en andere activiteiten leren de kinderen omgaan met anderen en hun emoties.

 Een ei hoort erbij

Deze week hebben we geleerd wat een ei-vorm is. Sommige kinderen kunnen het verschil ontdekken tussen een ei en een ovaal (ellips) Met de omtrekfiguren van Montessori (het ei en ellips) kunnen de kinderen mooie figuren maken.  
We praten dan over symmetrie, dat een figuur aan alle zijden hetzelfde is.  

Symmetrie

Symmetrie komt ook terug in het maken van mozaïekfiguren. We zien het ook vaak terug in de natuur en kijken daar soms met de kinderen naar. Ook leuk om thuis te doen.  
Leg een touw of strook op de grond. Leg aan de ene kant van het touw een voorwerp en laat uw kind het aan de andere kant nadoen. Zo maak je een spiegelbeeld. Sommige kinderen kunnen dit ook natekenen. 

Klanken

Gelijk met aanbieding van de eivorm hebben we de EI-klank aangeboden. We leren de kinderen dat dit een dubbelklank is. (de EI is immers gemaakt van een E en een I) 
We leren woorden bedenken met een ei. Het maakt nog niet uit of het een EI of een IJ is. Het gaat er immers om hoe de klank klinkt.  De jongste kinderen uit de groep zijn vaak nog niet met letters bezig en dat hoeft ook helemaal nog niet. Zij leren spelend andere dingen. We hebben bijvoorbeeld geleerd wat een schaduwfiguurtje is. Met behulp van 2 plaatjes zoeken de kinderen afbeelding en schaduw bij elkaar. Ze leren hierbij kritisch waarnemen en details onderscheiden.  

Grafieken

Deze week hebben we (hoofdzakelijk met groep 2)weer gewerkt met grafieken. Een grafiek kan ordening brengen in gegevens. We leren de kinderen dat je in een grafiek kunt zien hoeveel er van iets zijn.  
Niet in iedere klas gebeurt dit op dezelfde wijze. De leerkrachten geven hier zelf invulling aan. 
Zo hebben kinderen in de ene groep een werkblad gemaakt en anderen hebben zelf een grafiek gemaakt met behulp van plaatjes.  

Tekenen n.a.v. verhaal

 Op vrijdagmiddag hebben de kinderen een tekening gemaakt n.a.v. een verhaal. Dat betekent dat ze goed moeten opletten om zich te kunnen herinneren waar het verhaal over ging. Daarna moeten ze een stukje van het verhaal weergeven in een tekening. Dat is niet altijd gemakkelijk. We kunnen niet altijd zien wat het kind bedoelt. Het daarom erg goed om na te vragen wat uw kind heeft getekend.  
Leuk om ook eens te doen in het weekend. Vertel uw kind een verhaaltje (of lees een verhaaltje voor) en laat uw kind er een tekening over maken. Vraag uw kind naar de betekenis en schrijf het erbij. Erg leuk om te bewaren! 

Nieuw thema: de grond en stenen

Volgende week starten we het thema: de grond en stenen. 
U begrijpt het al.
We vragen de kinderen en u om mee te brengen…….stenen! 
Gekocht uit de winkel, mooie gekleurde steentjes, groot en klein zilver, goud of gekleurd. Leuk om allerlei spelletjes mee te doen.  
We zoeken ook gewone kiezelstenen, gevonden of gekocht mag ook. We kunnen deze gaan beschilderen of andere dingen mee doen.  
Potjes met verschillende soorten zand om te bekijken en aan te voelen. Een schep/emmer tuinaarde om te onderzoeken.  
Heeft er misschien ook iemand kleine aardewerken bloempotjes? Die kunnen we mooi beschilderen.
En verder zijn we op zoek naar magneten voor week 2 en 3 van het thema.  
We vinden het erg leuk als u en uw kind betrokken zijn bij het thema.

Hoe meer betrokkenheid hoe meer het kind leert! 


Oud nieuws

6 juni 2022 Week van de lentekriebels
6 juni 2022 Schoolreisje onderbouw
22 april 2022 Laatste week zand en stenen
22 april 2022 Koningsspelen
14 april 2022 Fijne paasdagen